Word er in Nederland wel eens gebruik gemaakt van springstof bij het slopen van een gebouw?

Ik zag net een filmpje van een hotel in Detroit dat werd gesloopt d.m.v. springstof. Vind dat er altijd indrukwekkend uit zien.

Word deze methode ook in NL toegepast?

Had geen idee in welke categorie deze vraag moet, dus ik vond deze nog wel toepasselijk ;-)

8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Thecis
8 jaar geleden
Gewoon al een + voor het kiezen van de categorie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het een keer mogen aanschouwen en het blijkt nog gefilmd ook: https://www.youtube.com/watch?v=EyF9tg3P5Jw Dat het al ruim 15 jaar geleden is geeft wel aan dat het zelden gebeurt in Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
:-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@MaartenVerrips haha die mensen hard wegrennen voor het stof. Lijkt me erg indrukwekkend omdat in het echt te zien.

Antwoorden (2)

ja deze methode word ook in nederland toegepast alleen weet ik niet of dit op grote schaal gebeurt de knoepert in blerick een flat gebouw in de muziek buurt in roermond maar ook andere objecten zoals de schoorsteen van voorheen de plem in buggenum de schoorsteen van het beera complex in weert ik noem ernu een paar op waarvan ik heb gelezen of zelfs gezien heb dat ze met een explosie tegen de vlakte zijn gegaan de schoorsteen van de beera en het flatgebouw niet tegen de vlakte gegaan zoals het hoorde maar uit eindelijk zijn ze toch gevallen en over de toren van de plem is zelfs nog een documonteren gemaakt en die is zelfs nog op tv geweest dus het antwoord is ja
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat gebeurd wel eens, al is dat zelden. Voorbeelden hiervan zijn:
Het VWS gebouw in Rijswijk http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/09/0925E003.htm
Het RAF gebouw, onderdeel van Philips in Eindhoven. http://www.nederlandonderneemt.nl/nieuws/het-raf-gebouw-wordt-opgeblazen-16985

Deze keus wordt zelden gemaakt, omdat weinig sloopbedrijven gespecialiseerd zijn in dit werk en de kosten hiervan hoog liggen, maar ook moeten er veel meer veiligheidsmaatregelen getroffen worden, zoals voldoende afstand houden van andere gebouwen, wat in een dichtbebouwd gebied zoals Nederland zelden haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik dacht juist dat ze deze methode vooral toepassen als er weinig ruimte omheen is om op een goedkopere manier te slopen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ex-man werkte voor Heymans en had veel te maken met sloop.
Toen wij een keer voor de tv een flat zagen die opgeblazen werd voor sloop, ergens in het buitenland, heb ik gevraagd waarom dat bijna nooit in Nederland gebeurde, toen kreeg ik onder andere als antwoord: Daar is in Nederland te weinig ruimte voor, de gebouwen staan te dicht op elkaar om dat veilig uit te voeren.
Mogelijk is dat nu inderdaad veranderd, want dit is al meer dan 25 jaar geleden.
Al lijkt het mij, dat hier nog steeds ieder risico wordt vermeden en veiligheid voorop staat, je weet nooit hoe de brokken steen, beton en metaal terecht komen. bovendien weet je nooit hoe de explosieven exploderen. Ook zijn de kosten hoog, dit omdat er extra vergunningen aangevraagd dienen te worden, een speciaal bedrijf ingehuurd, of het personeel een opleiding te laten doen en er extra veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden, ook moet er eventueel een speciale ruimte zijn, die ook weer aan eisen moet voldoen, om de explosieven op te slaan. Dat is tevens de reden waarom er ruimte tussen de gebouwen moet zijn, anders is het veiliger en goedkoper dit met andere werktuigen te doen. Daarom zou ik het ook enigszins vreemd vinden, als jouw denkwijze klopt.