Verdwijnt elektriciteit bij het omzetten naar beweging en hoe gaat dat in zijn werk?

Ik heb een discussie over een "brandstofloze" motor. Deze werkt alleen in vacuum en gebruikt / verbruikt elektriciteit bij het opwekken van beweging. Op welke manier kan ik duidelijk maken dat een motor die elektriciteit gebruikt wel degelijk brandstof verbruikt, wat het in mijn ogen doet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De elektriciteit moet opgewekt worden of ooit opgewekt zijn. Daar is energie in gestoken, en dus kan je dat zien als brandstof.
erotisi
7 jaar geleden
elektriciteit of stroom is een vorm van energie, en die energie kan niet uit het niets worden gemaakt, dus is vaak een soort brandstof nodig. Dat hoeft natuurlijk geen benzine te zijn maar kan ook wind zijn of van de zon of nucleair.
De stroom van de elektriciteit moet immers zelf ook in beweging worden gezet. En dat alles heeft te maken met de wet van behoud van energie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarblijven de electronen als ze hun werk hebben gedaan om een electromotor te laten draaien?

Antwoorden (1)

Het woord brandstof wordt over het algemeen gebruikt voor een energiebron die je kunt verbranden, zoals olie, gas, hout, etc. Elektriciteit is dus geen brandstof, hoewel het in het dagelijks taalgebruik wel eens zo wordt genoemd door mensen die niet beter weten. Het kan wel zijn dat de elektriciteit is opgewekt met een brandstof, bijvoorbeeld in een kolencentrale en het indirect alsnog brandstof verbruikt.

Om onduidelijkheid over brandstof te voorkomen is het in dit geval beter te spreken van “energie”. De wet van behoud van energie zegt dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen omgezet kan worden van de ene in de andere vorm. Dus elektriciteit kan verdwijnen, maar de energie die het heeft verdwijnt nooit. In een elektromotor wordt de elektrische energie omgezet in kinetische energie (= bewegingsenergie) en in warmte-energie. In een verbrandingsmotor wordt chemische energie van de brandstof ook omgezet in kinetische energie en warmte-energie.

Dus elektriciteit verdwijnt inderdaad bij het omzetten naar beweging. Hoe dit precies gebeurd is niet kortweg uit te leggen, maar het principe is dat met een elektrische stroom een magnetisch veld kan worden gecreëerd en dat deze magnetische krachten de rotor in een elektromotor rond laat draaien.