Polair traagheidsmoment van een dunwandige rechthoekige balk?

Hoe bereken je het polair traagheidsmoment (voor torsie) van een dunwandige rechthoekige balk. Maten:
40x30 dikte: 3 mm.
Voor een ronde buis is het vrij eenvoudig: (pi/2)*(c2-c1) met c2 buitendiameter en c1 binnendiameter, maar hoe zit dit bij een rechthoek? Dit is géén huiswerk, maar een project.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
8.4K

Antwoorden (1)

Dunwandige ring

Ip = polair traagheidsmoment = 2 * pi * R^3 * t

Met R = afstand van middelpunt tot hartlijn van ring

t = dikte ring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het polair traagheidsmoment van een ring/buis is mij bekend. Ik zoek die van een rechthoekige balk. Lees de vraag voordat je antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal verkeerd gelezen ik dacht dat je een dunwandige ring bedoelde. Wil je het torsiemoment weten of het polair traagheidsmoment Ip? Torsiemoment Mt = oppervlaktespanning * 2 * omsloten oppervlakte (=oppervlakte binnen de hartlijnen) * dikte t
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb het torsiemoment en zoek de maximale schuifspanning (deze zit aan de buitenkant, dat begrijp ik.
Hiervoor gebruik ik simpelweg Tmax=(T*c)/Ip
Ip is hierin de enige onbekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tmax = Mt / (2 * Aomsloten * tmin) tmin is minimale dikte, maar bij jou is de dikte overal hetzelfde dus zal T overal gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee absoluut niet. Ik snap niet hoe je die conclusie hieruit kunt trekken. Het is als het goed is mogelijk (niet eenvoudig), maar dit slaat nergens op. Tmax is natuurlijk "overal" gelijk, want er is maar één Tmax. Maar T is nooit overal gelijk, tenzij je een buis hebt met dikte 0, maar die bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen T veroorzaakt door Mt en T veroorzaakt door een dwarskracht op de doorsnede. Tmax veroorzaakt door Mt varieert zoals formule zegt als de dikte t varieert. Als deze constant is dan blijft T veroorzaakt door Mt ook constant. T veroorzaakt door dwarskracht V (of kracht F) is een ander verhaal. Hier heb je te maken met: T = (V * Aaf * |NCaf NChoofd| ) / (b * Izz) Aaf is oppervlakte van het door jouw beschouwde deel van de doorsnede. Je neemt aan deze dit stukje van je doorsnede "afschuift" tgv de dwarskracht V. |NCaf NChoofd| is de afstand van het normaalkrachtencentrum van het stukje dat afschuift, tot de normaalkrachtencentrum van de gehele doorsnede. b is de breedte waarover de "afschuiving plaatsvindt" dus niet de gehele breedte. En Izz is eigen traagheidsmoment Tmax veroorzaakt door V zit op de helft van je hoogte altijd.
En hoogte is die zijde die parallel aan V loopt. Dan vul je die formule in voor die hoogte, en wat daaruit komt is Tmax door V. Tel Tmax door Mt daarbij op en je heb Tmax totaal. Heb je geen V dan heb je alleen Tmax door Mt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffff Ik ga er niet meer op in. Er is geen dwarskracht enkel torsie. Het is en blijft een verkeerd antwoord. Je hoeft me heus niets uit te leggen over sterkteleer, tenzij je de Ip weet van een rechthoekige balk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je je naam waar te maken? Je kan ook waardering tonen voor het feit dat ik uberhaubt moeite voor je heb gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je moeite doet, maar als je niet goed leest wat ik werkelijk vraag kan ik er simpelweg niets mee, en is het verspilde moeite. Je werkt hier dingen uit waar ik simpelweg niets aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Machiaveli, ik geef toe dat Attitude een beetje een grumpy typje kan zijn, maar kom op zeg je kan hem moeilijk kwalijk nemen dat hij het op een gegeven moment opgeeft als jij de vraag maar niet wil snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kán zijn inderdaad. Maar inderdaad, de vraag wordt niet geheel begrepen. Het antwoord is overigens: =((1/12)*B*H^3)-((1/12)*(B-2*D)*(H-2*D)^3)+((1/12)*H*B ^3)-((1/12)*(H-2*D)*(B-2*D)^3) Dit is willekeurig voor elke Breedte, Hoogte en dikte. Het blijkt dat geldt: Ip=Ix+Iy en na wat rekenwerk komt er het bovenstaande uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goh, gezellig hier....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een relatief moeilijke vraag wil beantwoorden moet je wel zorgen dat je weet waar je over praat. Kritiek is dan gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk was de vraag niet, ik vond je vraag onduidelijk gesteld. Dat had je me ook duidelijk kunnen maken door te zeggen bedankt maar daar vroeg ik niet om. Kort en krachtig en geen onnodig gelul ("kritiek") over hoe slim je jezelf wil laten overkomen. Ik ben daar niet geinteresseerd in en dat is ook niet de bedoeling hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het polair traagheidsmoment van een ring/buis is mij bekend. Ik zoek die van een rechthoekige balk. Lees de vraag voordat je antwoord geeft. Dit was mijn eerste reactie? Maar jij komt alsnog met nog meer info die ik geheel niet vraag. Vandaar dat ik dan maar ga duidelijk maken dat ik dat niet nodig heb ja, je vraagt er gewoon om. En als de vraag niet zo moeilijk was, waarom gaf je dan niet het goede antwoord? Simpel: Je wist hem niet, ik wist het in eerste instantie ook niet, maar na goed zoekwerk ben ik eruit gekomen. Prima. Case closed.