Hoe wordt het rendement van een HRe cv-ketel berekend?

Een HRe ketel is een cv-ketel die naast het verwarmen van water, ook elektriciteit produceert. De restwarmte die bij de elektriciteitsproductie vrijkomt wordt gebruikt om het water te verwarmen.

Bij cv-ketels die enkel water verwarmen wordt het rendement berekend met:

Rendement = Warmte aan water / LHV van aardgas

De LHV is de verbrandingswarmte van aardgas als het water niet gecondenseerd wordt. Door een condenser toe te voegen kan het rendement boven de 100% uitkomen. Bij volledige condensatie bedraagt het rendement volgens de formule 111%
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cv-ketel )

Nu bedraagt het rendement van een HRe ketel 140%!
(bron: http://www.remeha.nl/intelligentenergy/index.php/remeha_evita_hre_ketel/wat_is_hre/ )

Hoe wordt het rendement van een elektriciteitproducerende ketel berekend ? :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
8.6K

Antwoorden (1)

Dat HR-ketels een "rendement" boven 100% kunnen halen is een kwestie van definitie. In Europese richtlijnen worden de verliezen door de afvoer van verbrandingsgassen niet in het rendement meegerekend. Men rekent dus met de zogenaamde onderste verbrandingswaarde. In Nederlands aardgas zit ongeveer 100% verbrandingsenergie en 11% condensatiewarmte. Zo is het mogelijk om tot 111% rendement te halen uit het gas op basis van onderwaarde.

Wanneer nu de condensatiewarmte uit de rookgassen wordt benut, zoals in HR-ketels gebeurt, zou men eigenlijk met de bovenste verbrandingswaarde moeten rekenen. Het rendement zou in dat geval onder de 100% blijven steken.