Waar zijn al die kubieke meters klei gebleven die bij het graven van het Amsterdam-Rijnkanaal zijn vrij gekomen?

Het kanaal is 72 km lang, gemiddeld 110 mtr breed en gemiddeld 7,5 mtr diep.
Dat betekent: 72000 x 110 x 7,5 = 59400000 m3 klei.
Er zijn amper dijken of verhogingen zichtbaar in het landschap.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie vraag !!!!!
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik heb een bron gevonden die ingaat op de aanleg met primitieve middelen. Men gebruikte de uitgegraven grond in het algemeen als dijk, tevens jaagpad. Maar dat was in de tijd van de smalle kanalen!
http://www.navesinkmaritime.org/Resources/Documents/Boats/HowToDigACanal4.pdf
En dat verhaal gaat over kanalen in niet geheel vlak landschap. Dan heb je al gauw een dijk nodig. Rondom het Amsterdam-Rijnkanaal is vlak landschap en daar is inderdaad geen enorm opvallende ophoging te bekennen, althans niet met een met de doorsnede van het kanaal overeenkomend volume.
Als een bestaand kanaal twee keer zo breed wordt gemaakt, komt er een hoop grond vrij die niet nodig is voor ineens veel bredere of hogere dijken. Als je ook nog eens de bodem een paar meter uitdiept, geeft dat ook weer een hoop overtollige grond.
Dus je mag veronderstellen dat er bij het machinaal graven van brede gedeeltes cq het verbreden en uitdiepen van oudere reeds bestaande smallere vaarwegen ook toen al veel klei en veen weggebracht is – maar waarheen? Dat is de vraag die hier aan de orde is.
Mogelijk ging dat per schip dan langs bestaande smalle en te vervangen of te verbreden vaarwegen.

Antwoorden (1)

"Op 21 mei 1952 werd het kanaal geopend door Koningin Juliana over de hele lengte van 72 kilometer. Daarbij was alleen de zuidelijke helft nieuw gegraven; het noordelijke deel van het Amsterdam-Rijnkanaal wordt gevormd door het oudere Merwedekanaal (tussen Amsterdam en Utrecht). De zuidelijke helft van het Merwedekanaal werd vervangen door een nieuw kanaal tussen Utrecht, Wijk bij Duurstede en Tiel, waarbij het Merwedekanaal zelf grotendeels in de oude staat en onder de oude naam behouden bleef. Bovendien werd een zijtak gegraven tussen Jutphaas en Vreeswijk, het Lekkanaal. Het kanaal werd tussen 1965 en 1981 verbreed tot 100 à 120 meter."
-https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam-Rijnkanaal#Geschiedenis

Ik meen dat de in de jaren '30 gebaggerde specie wel degelijk langs de kant terecht kwam om deze afdoende op te hogen en een barrière te vormen en doorheen de jaren door erosie en wegzakken werd afgevlakt.

Hedendaagse werkzaamheden / onderhoud:
"Rijkswaterstaat startte het baggeren in Tiel, ten noorden van de Berhardsluis. Van daaruit verschuift het baggeren geleidelijk in noordelijke richting. Begin 2010 wordt het baggeren van het Amsterdam-Rijnkanaal in Zeeburg bij Amsterdam afgesloten. Daarna worden nog delen van het Merwedekanaal ten noorden van de Lek en het Lekkanaal gebaggerd. In totaal komt 900.000 m3 baggerspecie vrij. De mate van verontreiniging is van tevoren onderzocht. Het grootste deel (ruim 625.000 m3) is van klasse B, wat betekent dat het slib gebruikt kan worden voor het realiseren van andere werken. Een klein verontreinigd deel gaat naar een depot van Rijkswaterstaat."
-https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2009/01/Rijkswaterstaat-start-baggeren-AmsterdamRijnkanaal.aspx

"Maar het was niet alleen een kwestie van lange dagen hard doorwerken en veel bloed, zweet en tranen. Het was niet zozeer een kwestie van afzien, zoals de mannen die het kanaal met de hand groeven in de jaren ’30 van de vorige eeuw."
-https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2010/03/22/afsluiting-baggeren-amsterdam-rijnkanaal
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Dit antwoord voldoet niet.
De gecopypaste teksten maken hoogstens duidelijk dat de vraag een intrigerende is, dus een heel goede vraag, en dus een goed antwoord verdient.
Maar als antwoord voldoet de gegeven veronderstelling helemaal niet. Ik verwijs naar de richtlijnen voor antwoorden. De opinie van de schrijver is niet feitelijk controleerbaar, en wordt niet ondersteund met een aannemelijke uitleg of bronverwijzing, alleen ingepakt met teksten die duidelijk maken dat het vroeger een enorme klus geweest moet zijn.
Maar dat is nou juist de aanleiding waar de vraag uit voortgekomen is!