Waardoor ontstaat het "ontploffinkje" als ik de soldeerbrander uitzet?

Ik heb een nieuwe Sievert soldeerbrander aangeschaft met een nieuwe propaangastank. Alles aangesloten. Er zit een drukregelaar op van 1 tot 4 bar. Aangezien er geen cijfers opstaan is dit lastig te regelen, maar hij staat ongeveer in het midden, 2 bar neem ik dan aan. Als ik hem aanzet dan is het al lastig om een vlam te krijgen. Je hoort het gas suizen, maar hij vat bijna geen vlam. Alleen als je druk verhoogt lukt het. Maar het echte probleem is dat als je de gaskraan weer dichtdraait ( de kraan op de Handgreep, niet van de gastank), dat er een grote gele vlam ontstaat, een soort ontploffing, in de kop van de brander. Ik schrik daar behoorlijk van en draai dan snel de kraan dicht. Dit lijkt me niet normaal. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hou bij aansteken eens de gaten dicht van de kopstuk (wel als die koud is).
Knal, fluiten en steekvlam bij dichtdraaien is vlaminslag (terugslag), is niet erg.
Kraan sneller dichtdraaien wil wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je!

Antwoorden (1)

Dat komt door het brandstof/lucht mengsel. Er is opeens geen gas meer maar wel lucht en dat uit zich door een ontploffing om het laatste restje te ontbranden.
Je hoort dit ook vaak bij motors die het gas opeens dichtdraaien en er dan nog een goeie knal uit de uitlaat komt.