Hoe kun je een te grote inschakelstroom beperken?

Bij grote transformatoren zullen er maatregelen genomen moeten worden om te grote inschakelstroom te beperken. Waardoor ontstaat de hoge inschakelstroom en wat kan je doen om deze te beperken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
4.7K

Antwoorden (1)

Inschakelstroom treedt op bij het schakelen elektrische systemen.
Dus als je een lamp aandoet heb je een inschakelstroom. Deze stroom zorg voor vonkvorming aan de schakelaars.
Bij lage spanningen en kleine stroomsterkten is dat geen probleem.
Maar als grote stromen bij hoge spanningen worden geschakeld kan dit vuurwerk geven.
In Bron1 zie je dat de inschakelstroom twee tot drie maal zo hoog is als de reguliere stroom. (Tekening 2)

Ik ben geen E-man, maar denk met mijn boerenverstand dat je de inschakelstroom kunt beperken door de afnamestroom te beperken.
Dus bij het inschakelen zorgen dat bijvoorbeeld maar een derde van de afnemers is ingeschakeld. Na een uur weer een derde van de capaciteit bijschakelen, enzovoort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat de Engelse versie van Wikipedia ook goed is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Het inschakelverschijnsel treedt vooral op:
Als er door de transformator een condensator moet worden opgeladen. Zoals bijvoorbaald bij alle netvoedingen van computers. Dat duurt hoogstens seconden.
Bij het opstarten van motoren, zoals bijvoorbeeld een draaibank. Die zal binnen een paar seconden op toeren zijn.
Een aantal seconden wachten volstaat dus. Geen uur nodig.