Hoever kun je in de lucht omhoog bouwen?

Je hebt de 828 meter hoge “Burj Khalifa'', als hoogste gebouw. In 2010 komt de Nakheel Tower, 1200 meter hoog. In 2050 verwacht Japan de Ruimtelift te bouwen zo hoog dat je vanuit de ruimte op de aarde kan kijken, hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je wel wat aan dit filmpje hebt; hierin wordt het haarfijn uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=GJ4Qp2xeRds

Het beste antwoord

De Nakheel Tower is er om andere dan technische redenen nog niet gekomen, terwijl het allang 2010 geweest is. (Maar wat in het vat zit, verzuurt niet.)

De Ruimtelift is geen gewoon op de aarde rustend gebouw. Het is bovenaan eigenlijk een satelliet, die zó hoog (100.000 km) boven de aarde zou worden aangebracht, dat-ie door met de draaiing van de aardbol mee te draaien, eigenlijk van de aarde af weggeslingerd zou worden in de ruimte.
Als je zo’n voorwerp echter aan de aarde vastbindt, dan trekt het dus de kabel waar het aan vastzit strak, tegen de zwaartekracht in. Hiervoor moet je wel een materiaal hebben dat niet al te zwaar is en wel enorm sterk. Want terwijl het bovenste deel (dat snel beweegt) inderdaad ten opzichte van de aarde steeds omhoog wil, is het gedeelte onder pakweg 36.000 km hoogte juist naar beneden aan het trekken.

Hoever je in de lucht echt met iets normalere technieken omhoog zou kunnen bouwen, is niet zo één-twee-drie te zeggen. Hoe hoger je komt, des te moeilijker het wordt. Maar de techniek staat niet stil.

De vraagtitel is dus niet in het kort te beantwoorden, maar de nadere uitwerking van de vraag in de vraag over de Ruimtelift is hier wel mee behandeld.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou, als je Jules Verne geloofwaardig vindt, kun je hierin misschien mee gaan.
Maar het lijkt mij meer een vorm van luchtfietserij.
Voor de concrete vraag gelden nu eenmaal natuurkundige wetten zoals de toelaatbare druk op gebruikte materialen. Als die druk door steeds maar meer gewicht erop, hoger wordt, zal op zeker ogenblik de spanning te hoog worden en bezwijkt de zaak.
Dan kun je in plaats van steen of beton wel staal of basalt nemen, maar ook dat kun je niet eindeloos belasten. Op een bepaalde oppervlakte zou je dan theoretisch een stalen draagconstructie kunnen verzinnen van hoogwaardig staal. Met bijv. een maximale bezwijkdruk van 5200 kg/cm2
Afgezien van het gewicht en de nuttige belasting van alle vloeren en gevels plus windbelasting en veiligheidsmarges kom je dan puur voor de draagconstructie op 666m. Met veel kunst- en vliegwerk kun je dan een gebouw verzinnen dat daar een zwakke afspiegeling van is. Maar de techniek staat niet stil, natuurlijk... Kortom, een beetje reeel antwoord is moeilijk te geven.