Hoe kun je te weten komen hoeveel Watt een stopcontact aankan indien je niet bij de bron kan?

In onze fietsruimte hebben wij een stopcontact. Ik wil graag weten hoeveel Watt dit aankan. Hoe kan ik dat te weten komen, indien ik niet bij de stoppenkast kan en het ook liever niet wil vragen aan de woningmaatschappij?

Weet jij het antwoord?

/2500

Aan een stopcontact zelf is simpelweg niet af te leiden wat de maximale belasting mag zijn. De enige manier is door dit te testen, maar: - Het testresultaat is alleen voor dat moment (immers er kunnen op een ander tijdstip ook andere apparaten zijn die de groep belasten. - Een 'stop' is zo gebouwd dat 'ie enige overbelasting een tijdje vol kan houden. Pas bij een grote overbelasting slaat 'ie onmiddellijk door. Testen is dus een langdurige bezigheid waarin alleen heel geleidelijk de belasting verhoogd kan worden. - Uiteindelijk slaat de stop door en heb je niets meer totdat iemand 'm repareert. Toch is er wel wat te zeggen: De belasting van een stopcontacten is erg onvoorspelbaar. Bij het ontwerpen van een elektrische installatie gaat men vaak uit van een aangenomen gemiddelde. Vaak is dat 200W. Je mag aannemen dat ook een stopcontact in een fietsenkelder die 200W wel kan leveren. Wil je toch iets meer, dan zijn er 3 factoren van belang: 1) Wat is de maximale belasting van de stop (of installatie-automaat) ? 2) Wat is de maximale belasting van de draad ? 3) Zijn er nog andere apparaten op dezelfde groep aangesloten en wat trekken die dan ? 1) In de meeste gevallen wordt een groep met 16A afgezekerd. In mindere mate komen 10A en 25A voor. Wanneer je het niet kan controleren, dan is het gokken. Wil je op safe spelen, ga dan uit van 10A. Wil je uit gaan van de 'grootste kans' dan is 16A een goede gok. 25A is zo zeldzaam, zéker in een fietsenkelder, dat ik daar niet van uit zou gaan. 2) Er worden in de praktijk meestal maar 2 draad diktes gebruikt: 1,5mm2 en 2,5mm2. (het gaat hier om de dikte van het koper) De dunne versie is geschikt voor maximaal 10A, de dikke is voor maximaal 16A. Maak het stopcontact eens open en kijk eens voor het antwoord op deze vraag. Wil je het stopcontact niet open maken dan is de volgende aanname te doen. Is het stopcontact met losse draden in een buis aangesloten dan is dat in de praktijk meestal 2,5mm2. Is het stopcontact met kabel aangesloten dan gaat het vaak om 1,5mm2 3) Daar zul je zelf voor rond moeten kijken. Van 1 en van 2 neem je de kleinste. Dus een dunne draad, of een stop van 10A levert je een maximale stroom van 10A. Bij zowel een stop van 16A als een dikke draad kun je 16A uit de groep trekken. Het maximale vermogen P = max. stroom x 230 V 10A wordt dan max. 2300W 16A wordt dan max. 3680W Minus dus het vermogen wat de andere apparaten op dezelfde groep al trekken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100