Als ik het toilet dootrek verdwijnt dan alles in één keer via de buizen naar de straatput ?

Glijd bijvoorbeeld de grote boodschap na het doortrekken in één keer via de buizen in je huis en de straat naar de put.
Of Glijd hij maar een beperkte afstand en krijgt hij telkens doordat toilet bezoekers na jou het toilet doorspoelen weer een zetje waardoor hij weer een nieuwe afstand aflegt.

En hoe zit dat met toiletpapier ?

Er van uitgaande dat het riool in orde is.
Het toilet op de eerste verdieping staat
De put niet direct voor de deur.
En de grote boodschap gemiddeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
En de gebruikelijke hoeveelheid papier

Toegevoegd na 1 dag:
Het verhaal dat de meeste rioleringen met een vrij verval zijn aangelegd.
En dat afvalwater en daarin meegenomen afvalstoffen omlaag stromen richting het openbaar riool. was mij al duidelijk voordat ik de vraag stelde.

Wat ik mij afvraag is zodra een grote boodschap met papier doorgespoeld word.
(en soms op het laatste moment verdwijnt) en in het riool terecht komt.
Komen we dan niet op een punt dat het water sneller wegstroomt dan de boodschap en de boodschap door gewicht en omvang komt stil te liggen in de buis. wachtend op een volgende gebruiker ?

Als ik vlak na een grote boodschap mijn rioolbuis doorzaag in de kruipruimte.
kan ik er dan van uit gaan dat die grote boodschap daar al lang voorbij is ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Poet
9 jaar geleden
Meestal zijn er twee rioolstelsels: één voor regenwater (met straatkolken - die stroomt ergens het water in) en één voor huisafvalwater en die gaat naar de zuiveringsinstallatie..

Het beste antwoord

De meeste huisaansluitingen zijn in zogeheten vrij verval aangelegd. Dat houdt in dat afvalwater en daarin meegenomen afvalstoffen omlaag stromen richting het openbaar riool. Zie voor een voorbeeld de link. Alle afvalwater komt dus, geholpen door de zwaartekracht, direct in het openbaar riool. Daarin is meestal een persleiding aangebracht die het ingezamelde afvalwater actief wegpompt naar de zuiveringsinstallatie. Toiletpapier is, zo heb ik geleerd en gezien bij de waterzuivering Harnaschpolder, al opgelost op het moment dat het afvalwater bij de zuivering aankomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of die 1e spoelbeurt die er voor zorgt dat de grote boodschap met het papier uit de pot verdwijnt (soms op de valreep)
Voldoende is om de grote boodschap met het papier mee te nemen het openbaar riool in. Of komt er een punt waarop het water sneller wegstroomt dan de boodschap en het papier en dat de boodschap daardoor uiteindelijk ergens in de buis komt stil te liggen wachtend op een spoelbeurt van de toiletgebruiker na jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat zaken die door het toilet gespoeld zijn blijven steken in de riolering maar onder normale omstandigheden gebeurt dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor antwoord u heeft van mij een duim omhoog gekregen.
alleen vraag me nu alleen af. hoe u daar achter gekomen bent.
Buizen zijn niet transparant, een zoekmachine op internet heeft mij niets opgeleverd en ben daarom best wel benieuwd hoe u hier achter gekomen bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan. Ik ben al ruim 20 jaar werkzaam als milieuinspecteur en daaraan ontleen ik mijn kennis van rioleringsproblemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw bijdrage.