Hoe meet je een voltage zonder een circuit te verstoren?

Voor het dimmen van de interieurverlichting van mijn auto (Opel Astra G bj. 2000) ben ik bezig met het ontwerpen van een schakeling die dit kan verwezenlijken. De gewone gloeilampjes heb ik vervangen voor stukjes LED-strip en dim deze met een MOSFET op de negatieve pool door middel van een PWM signaal vanaf een ATTiny IC. Dit werkt prima als ik de dimmer aanstuur met een potmetertje, maar eigenlijk zou ik deze willen bedienen via de dashboard-verlichting dimmer in de combinatie-lichtschakelaar van de auto. Graag zou ik het voltage van de dimmer (de combinatieschakelaar geeft een stroom tussen de 2 en 12 tot 14V) welke de brandintensiteit van de dashboardverlichting bepaald, gebruiken als 'knop / aansturing' voor de dimmer. Dit ingaande signaal kan ik uitlezen door het eerst onder de 5V te krijgen met een voltage-devider (om de IC niet te beschadigen) maar hoe zorg ik dat ik de rest van de elektronica in de auto hier niet mee verstoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Spanning meten beïnvloed een elektronisch circuit niet. De stroom die een spanningsmeter (voltmeter) gebruikt, is zo gering, dat de rest van het circuit er niets van merkt.
Spanning meet je parallel aan de verbruiker. Dit kan dus terwijl de verbruiker in werking is (lamp, schakelaar, maakt niet uit).
Dit in tegenstelling tot een stroommeting, die je uitvoert in serie. Je zet dus de ampère-meter in serie met een verbruiker. (Verbruiker uit schakelen, bedrading los nemen, ampère-meter tussen de voeding en de verbruiker en dan de verbruiker "in"-schakelen.
10 jaar geleden
Zo te lezen heb je genoeg verstand van elektronica om te weten dat een spanningsmeting hoog-ohmig is. Daar zit dus niet te crunch. Waarschijnlijk ben je bang dat de aan te sluiten schakeling het CAN-bus systeem beïnvloed. Waarschijnlijk is de dashboardverlichting analoog dus kan je het ook als zodanig benaderen. De gevarieerde spanning van je combinatieschakelaar kun je dus gebruiken voor de schakeling mits deze voldoende hoge ingangsweerstand heeft. Bedenk hoeveel weerstand een standaard dashboardlampje is, waarvan bovendien een aantal parallel geschakeld zijn, en je weet dat je al snel goed zit.