Wat maakt een wasmachine energiezuinig ?

Ik vertrouw de energielabels niet voor de was op 60 graden.
Als je uitrekent wat het minimaal kost aan stroom om 20 liter water met 40 graden te verwarmen. Dus van 20 naar 60 graden. Volgens mij is dat om en nabij 1 kwh. Zuiniger dan dat kan een wasmachine nooit zijn.
Volgens mijn boekje kost het o.68kwh voor 7 kilo wasgoed. Mijn metingen komen echter uit op 1.8kwh.
Ze zouden een beetje winst kunnen halen door de kuip te isoleren en de motor zuinig te maken. Maar het duurste is en blijft het water verwarmen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Klopt, het duurste deel van een wasprogramma is het verwarmen van het water. Dat is dan ook precies waar de wasmachinefabrikanten op bezuinigen.

Vroeger draaide je een was op (bijvoorbeeld) 60° met als doel bepaalde vlekken weg te krijgen. Op lagere temperatuur gingen die vlekken er nauwelijks uit.

Maar water tot 60° verwarmen is duur. Daarom verwarmen veel wasmachines het water niet tot 60°, maar slechts tot 55°, of soms zelfs maar tot 50°. Er staat dan nog wel 60° bij de programmaknop, maar die temperatuur zegt niets meer. Het betekent alleen nog maar "warmer wassen dan anders, met als doel ook de wat ernstiger vlekken eruit te krijgen".

Maar ja, op 55° (of op 50°, bij een erg "zuinige" wasmachine) gaan die vlekken er niet zo goed uit als bij 60°, ondanks de verbeterde wasmiddelen. Om de was toch schoon te krijgen, zit er maar één ding op: langer wassen.

Dat kost dan wel meer stroom voor de motor, maar dat extra stroomverbruik valt in het niet bij de besparing die je bereikt door het water niet meer tot 60° te verwarmen. Dus heel veel stroom besparen voor de verwarming, en een klein beetje extra stroom besteden aan het langer laten draaien van de trommelmotor. Netto een flinke besparing.

Dit is de oorzaak van het feit dat moderne wasmachines zo enorm veel meer tijd nodig hebben voor een was dan ouderwetse wasmachines. Vroeger was de wasmachine met een uur, maximaal anderhalf uur, klaar. Nu heeft hij er minimaal twee uur voor nodig, en bij sommige programma's zelfs drie uur. Het spaart energie, maar het kost wel tijd.

Toegevoegd na 5 minuten:

Ik heb een bron toegevoegd (zie hieronder).

Lees onder het kopje "Warum dauern Sparprogramme lange?" en onder het kopje "Wäscht das 60-Grad-Programm tatsächlich mit 60 Grad?"

Vrije (en verkorte) vertaling:
"Het verwarmen kost de meeste stroom. Voor het resultaat zijn wasmiddel, trommelbewegingen, temperatuur en wasduur van belang. Wordt op het ene bespaard, dan moet het andere wat meer worden."
"De vermelde temperatuur klopte bij vrijwel geen enkele wasmachine. Meestal lag de temperatuur tussen de 40° en de 55° [bij een ingestelde temperatuur van 60°]. Desondanks werd de was schoon."

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden: we worden verneukt en die energielabels zijn hoofdzakelijk bedoeld als marketing strategie. En aangezien alle fabrikanten er aan mee doen riekt het naar kartelvorming. Ik kan dat maar niet geloven. Blijkbaar ben ik de enige Nederlander die zn wasmachine controleert op energiegebruik. En ik kan ook niet geloven dat de consumentenbond(nl) hier niet van op de hoogte is. Hun reactie is "wij testen alleen op 40 graden en niet zoals het label op 60 graden"
Als je de geteste machines op een rijtje zet dan maakt het niet uit of de machines een a+ label hebbenf een A+++ label. Sterker nog 1 van de zuinigste machines voor een was op 40 graden is een A+ label. Ik moet alleen nog 100% zeker weten wat het minimaal kost aan kwh, om 20 liter water te verwarmen met 40 graden. Als dat om en nabij een kilowat is dan valt het doek voor veel energielabels.
Zo simpel kan het toch niet zijn? Ik kan er maar niet bij, ik moet iets over het hoofd zien...
Mocht het je interesseren, kijk hier eens naar :
http://www.klachtenkompas.nl/samsung-electronics-benelux/samsung-wf70f5e3p4w-verbruikt-te-veel-stroom?nhash=3a6692f5b96484c3db6f4eba749808fc4f4f6afe
Cryofiel
10 jaar geleden
Daarom heb ik bij de Duitse "consumentenbond" gekeken - zie mijn Bron. Je kunt aan mijn antwoord zien dat ik oorspronkelijk dacht dat de temperatuur wel eens een schamele 50° zou kunnen zijn als je het programma op 60° instelt. Uit de Duitse test bleek dat sommige machines zelfs die 50° niet halen: ze blijven steken bij 40°! Dat heb ik dus in mijn toevoeging beschreven. Wat je overigens wel ziet is dat veel machines al zijn voorbereid op d standaard testen die voor het energielabel worden gebruikt. Zo heeft mijn wasmachine een speciaal eco-katoen-programma. Daar staat 60° bij, maar het programma duurt veeeeeel langer dan het normale 60°-programma. Dat komt doordat die speciale programma bedoeld is voor die testen voor het energielabel, daarom het water dus niet genoeg opwarmt, en daardoor zoveel meer tijd nodig heeft. Het normale programma is veel sneller, en volgens test.de wordt het water dan ook veel warmer: 55° of daaromtrent. In mijn geval staat dit zelfs beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die duitse site heb ik bekeken, maar de pest is dat ik niet goed ben in duits. Wat jij beweert over de temperatuur zie ik ook terug in mijn eigen metingen. Mijn Samsung haalt net 55 graden en mijn inmiddels omgeruilde Zanussie haalde de 50 graden niet eens. En idd het eco programma op 60 graden haalt bij lange na de 60 graden niet. Maar dan moeten ze het ook geen 60 graden noemen. En ik betwijfel of de e.coli bacterie of vetluis dan gedood worden als je langer wast. M.i. ben je daar die 60 graden voor nodig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja, als je het geen 60° noemt, wordt het veel moeilijker je product te verkopen. En inderdaad, bacterieën inclusief vetluis worden niet gedood bij zulke lage temperaturen.

Andere antwoorden (1)

Door minder water te gebruiken wordt een wasmachine energiezuiniger.