Welke verf is het meest geschikt voor ondergrond voor optische muizen?

Merk / type / soort verf? (En niet overdreven duur, indien mogelijk :).)

Het betreft normale optische muizen; geen lasermuizen (=m.i. 'speciale' optische muizen).
Op veel oppervlakken haperen de muizen wel eens; waarschijnlijk omdat de bureau's teveel reflecteren. (En/of omdat de muizen van lage kwaliteit zijn.) In dit geval zijn muismatten of nieuwe muizen geen gewenste oplossing. Maar dat terzijde.

De ondergrond (bureau) is staal. De verf zal waarschijnlijk zo dof mogelijk moeten zijn (alhoewel er op wikipedia bij optische muizen ook weer staat dat het oppervlak geen absorberende eigenschappen moet hebben) en er mag waarschijnlijk niet teveel rood inzitten zoals een beuken tafel (vanwege het rode licht die optische muizen uitzenden wellicht?); sommige muizen werken ook dan niet goed.

We hebben al een doffe verfsoort geprobeerd, dat werkt redelijk, maar blijkbaar was die toch niet dof genoeg - want alsnog haperen sommige muizen op dit oppvervlak.
Je kunt het dan wel schuren met licht grof schuurpapier, dat helpt; maar 't zou natuurlijk mooi zijn als dat niet hoefde.

PS: ik stel deze vraag in de categorie techniek, want volgens mij is het (ook) een (natuur/praktijk)technische vraag (lichtreflectie naar de muissensor etc.).
Er is trouwens ook iemand op GV die de vraag stelde waarom zijn muis alleen op een krant werkt (die is ook lekker dof; maar we gaan zeker geen krant als muismat gebruiken natuurlijk).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (1)

In theorie zou bladgoud zeer snel en constant kunnen werken.Een aluminium plaat zou volgens wiki ook voldoende zijn om een optische muis te laten functioneren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reflectie_(straling)#Complexe_brekingsindex

Je kunt experimenteren met verschillende varianten op de plastic muismat.

Mijn gok is dat je goud te duur vind om je muis op te laten werken.
Ik gebruk zelf papier.Ongeplastificeerd,en ietsjes dikker dan printpapier(3mm dikker).

Een vel van 40x40cm is ideaal.Ligt aan je persoonlijke voorkeuren welk formaat voor jouw het beste is.

G

Toegevoegd na 3 minuten:
roetjen Hilbert

Toegevoegd na 3 minuten:
roetjen Hilbert

Toegevoegd na 3 minuten:
roeten Hilbert