Klopt het dat wanneer je alle radiators aandoet op je appartement dat dit evenveel kost dan als je 1 radiator aan hebt?

Mijn vriend doet al zijn radiators aan op zijn apartement. Hij zegt dat of je nu 1 radiator of ze allemaal aan doet dat dat niet uitmaakt van kostprijs. Maar volgens mij kost het toch meer als je veel radiators aandoet? Wie weet hoe dit zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk kost dat meer, immers je CV-ketel moet veel meer warm water aanmaken (dus meer energie verbruikend) om niet één maar meerdere radiatoren te kunnen voorzien. Slecht voor het milieu en voor je portomonnaie!

Het zou theoretisch kunnen kloppen. Doordat alle radiators warmte geven gaat de thermostaat sneller afslaan. De warmte wordt beter verdeeld met meerdere radiators . bv als aan de ene kant van de kamer een radiator staat kan het zijn dat tegen dat de verwarmde lucht aan de andere kant van de kamer toekomt deze al is afgekoeld door bv het venster. Dus het zou goed mogelijk zijn dat je met meerdere radiators minder geld uitgeeft. Robert

Het is net als speakers. Als ik een versterker voor twee speakers van 100 watt en ik sluiter er in plaats van twee, vier aan. Zullen deze nog maar de helft van het geluid(warmte) produceren. Maar als je het signaal(toevoer vanaf je cv ketel) verhoogt. Dan gaat het totale effect wel omhoog!

Dat hangt allemaal een beetje af van het systeem dat je gebruikt. Je zou enerzijds kunnen zeggen dat meerdere radiatoren en dus meerdere ruimtes opwarmen meer energie kost en dus een hogere kostprijs. Aan de andere kant als alles een beetje goed geregeld is zullen meerdere radiatoren de ruimte ook sneller opwarmen en zal bij het bereiken van de gewenste temperatuur de verwarming afslaan waardoor er weer minder wordt verbruikt omdat het beter rendeert. Welke van de 2 opties het werkelijk is, is een beetje afhankelijk van de indeling in het appartement, de isolatie, etc...

Om te beginnen gaan we er van uit, dat alle radiatoren waar je het over hebt, zich in één kamer bevinden, als dat niet zo is en je zet een radiator in b.v. een slaapkamer aan ipv uit, zal dat meer kosten. Is er wel sprake van maar één ruimte of kamer, dan is het beter alle radiatoren aan te zetten, het aantal radiatoren zijn nodig om de ruimte warm te krijgen, in principe zo maar één radiator, te weinig capaciteit kunnen hebben om de ruimte warm te krijgen en kan de cv z'n warmte niet kwijt. Kortom, geen extra koste bij het aanzetten van alle radiatoren in één ruimte, mogelijk zelfs goedkoper dan maar één radiator.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100