Omdat de lijmvezels dan worden uitgerekt. En doordat de lijm verouderd is doordat de sticker al vastgeplakt heeft gezeten kunnen de vezels niet meer inkrimpen. Dat maakt dat het papier erdoor opgekruld wordt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, + van mij! Ietsje extra uitleg voor de vraagsteller. Doordat je de sticker altijd van het voor werp af beweegt, zal de sticker als het ware buigen, daardoor wordt de onderste laag veel meer opgerekt als de bovenliggende laag.
Reddie
12 jaar geleden
Die uitleg past ook op mijn antwoord. Dank.

Andere antwoorden (1)

Het werkt overigens ook met papier zonder lijm.
Als je papier omhoogtrekt bijvoorbeeld onder een liniaal vandaan, is het papier ook gekruld.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als de bloemist een *lintje* om het boeket strikt, haalt die er een schaar langs, met hetzelfde kruleffect.
Reddie