Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk d.m.v. een 12V accu een stopcontact te voorzien van stroom?

Ik wil graag met een stopcontact voorzien van stroom. Dit wil ik niet met netstroom (wisselstroom) maar met stroom uit een accu (gelijkstroom).

Ik weet dat als ik het klusje geklaard heb dat ik dan nog steeds niet veel kan door het lage voltage.

Thuis heb ik los een stopcontact liggen en verschillende 12V acu's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
7.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wat jij zoekt heet een "12V-230V omvormer".

Een omvormer is een elektronisch apparaat dat de invoerspanning van een bepaalde spanning naar een andere spanning kan omvormen of elektrische energie in energie van een andere frequentie. In tegenstelling tot een transformator kan een omvormer een gelijkspanning naar een wisselspanning omvormen, of een wisselspanning naar een wisselspanning met een andere frequentie. Men spreekt, al naargelang de toepassing, van een spanningsomvormer, een frequentieomvormer, of van een combinatie van beide.

Omvormers zijn overal te koop en te vinden:
https://www.google.nl/search?q=12v+omvormer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=p-POUpnnLYHZ0QWkkoHYAg#q=12v+omvormer&rls=org.mozilla:nl:official
(Lees meer...)
Ja, wij doen dit in vrachtauto's regelmatig. Wij gebruiken dan wel een stopcontact met randaarde. De twee "pennen" verbinden we door en koppelen die aan de plus, en de randaarde gebruiken we voor de min. Op deze manier kan er niets fout gaan als je de stekker links of rechts om aansluit.
Als je de accu's in serie zet, wordt de spanning hoger ( in serie wil zeggen, de min van de ene accu aan de plus van de volgende, zo werkt het bij trucks ook en die zijn 24 volt). Dus als je 10 accu's in serie zet, zit je aan de 120 volt....gelijkspanning.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding