Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Staan windmolens altijd standby om te gaan draaien. En kun je dat uitzetten, dat ze dan uit zijn?

Gaat dat per computer of moet er dan iemand naartoe en het handmatig doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de molenaar van een windTURBINE
kan zijn turbine(s) via de pc stoppen
de uiteinden van de rotorbladen kunnen draaien
zodoende kan een turbine langzamer draaien of stil gaan staan

een oude molen (waarvan ik molenaar ben)
stop je met de vang dat is een rem
in de kap zit een bovenwiel dat horizontaal staat
omdat wiel zitten blokken die rondom lopen
aan die blokken zit een beweegbare balk de vangbalk bevestigd vervolgens als je die balk laat zakken komen die blokken tegen het wiel de molen stopt trek je de vangbalk weer omhoog dan komen al die blokken weer vrij van het wiel en als t dan waait gaat de molen weer malen.
Dit vangen mag je niet te abrupt doen want dan kan de bovenas (wiekenas) afbreken en te langszaam ook niet dan krijg je brand daar het hout op hout is .
Nou ik hoop dat je een goed antwoord hebt gekregen en ik dacht ik breid me antwoord nog wat uit met de oude molens in de hoop dat je het leuk vind :D








zie uitleg
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dank je

Andere antwoorden (2)

Het bedienen gaat op afstand, dus per computer.
Ze moeten niet alleen standby staan om aan, maar ook als de wind te krachtig wordt om afgezet te kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen in de richting van de wind gezet worden, waardoor hij niet meer draait. De meeste hebben twee windsnelheidsmeters bovenop het rotorhuis waarmee de molen steeds goed op de wind gezet kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Goed op de wind is natuurlijk haaks op de windrichting
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding