vroeger zag je wel een een soort hoornachtige tegen een autoraam geplakte "antenne" welk voorwerp is dat ?

Vandaag zag ik een voorwerp in een auto dat ontzettend leek op een voorwerp dat ik in de jaren "70" wel eens zag
maar waar ik nog echt niet begreep wat het was, ik dacht zelf iets van een antenne ?
ik meen me te herinneren dat het bijna altijd politie wagens waren die deze voorwerpen hadden.
ik kan alleen de vorm beschrijven het was meestal wit het leek op een hoorn dat tegen het autoraam was geplakt.
denk hoorn des overvloed vorm met de punt naar beneden
wat voor voorwerp is dit en hoe heet het en wat deed het ?
ik weet niet hoe het heet dus een plaatje er van vinden is moeilijk .

10 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoelt u een richtbaar zoeklicht zoals dat in je jaren 50 en 60 wel aan de binnenkant van de (toen nog vlakke) autovoorruit zat, en waar politiemensen en huisartsen bijvoorbeeld huisnummers mee konden bekijken vanuit de auto zonder dat ze daarbij last hadden van spiegelingen. Rallyrijders wisten er letterlijk ook weg mee!
In mijn herinnering waren die vreemde dingen destijds vaak gebroken wit van kleur. Ivoorkleurig, om het eens deftig te zeggen.
Het geheimzinnige kwam misschien wel van het feit dat je ze als kind nooit in gebruik zag, want overdag heb je er niets aan en in het donker waren kinderen binnen!

Wat ik bedoel daar wist ik ook geen naam bij, maar het blijkt een Helphos zoeklicht te heten.
http://restowagenuk.com/bb/viewtopic.php?t=5101&sid=8c1b72ff5b82fff86b1c3271b61d6ec9

Zoek voor meer afbeeldingen met het woord “helphos”. De vele plaatjes maken het helemaal duidelijk.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het blijkt een Duits product. In het logo van Helphos staat "Das Auto Auge", en het is dus een Suchscheinwerfer.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Lijkt mij een goed antwoord! + 1 voor je antwoord!
Bordensteker
10 jaar geleden
Dank jullie alvast voor deze plusjes uit een hoorn des overvloeds - die dan wel geen roeptoeter schijnt geweest te zijn, maar wél een schijntoeter ;-)
capthavoc
10 jaar geleden
bingo !! dit is hem
geweldig gevonden ik zou den term nooit hebben achterhaalt