Hoe werkt een radiator?

Werkt het met warm en koud water of ook met gas en kan er een gaslek ontstaan dus gas vrij komen door een radiator?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
8K

Antwoorden (2)

Een radiator van een centrale verwarming werkt heel eenvoudig: je CV-ketel verwarmt het water en dat wordt rondgepompt. Dat warme water komt in de metalen radiator. Omdat metaal eenvoudig warmt afstaat wordt de lucht die met dat metaal in aanraking komt ook verwarmd.
Die warme lucht stijgt op en maakt ruimte voor nieuwe, koude lucht. Op zijn beurt wordt ook die lucht weer warm, totdat de temperatuur in de kamer zodanig warm word dat de thermostaat de CV weer uitschakelt.

Het water, de radiator en vervolgens de lucht koelen weer af. Totdat de thermostaat een bepaalde ondergrens bereikt en de CV weer aan zet.

I.p.v. die aan/uit thermostaten zijn er ook 'modulerende thermostaten' hierbij wordt draait de CV constant maar op een lager pitje. Op net genoeg warmte om je kamer precies op de juiste temperatuur te houden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even een aanvulling m.b.t. het gaslek. Door een radiator stroomt water. Er zal dus geen gas in de leiding komen (tenzij er iets dramatisch mis gaat) en voor ontploffingsgevaar hoef je niet bang te zijn.

Wel kan er soms lucht in het systeem terecht komen. En daar waar lucht zit, kan geen water zitten. Lucht is een slechte warmtegeleider en hindert dus de afgifte van warmte door je radiator. Mocht dat het geval zijn dan moet je je radiator ontluchten.

Lucht is ook gas, dus in zoverre kan er gas in je radiator zitten, maar het zal geen aardgas zijn.
Het idee van centrale verwarming bestaat al heel lang. Zelfs in resten van Romeinse villa's komen we voorlopers tegen van de moderne centrale verwarmingsinstallatie. Alleen zonder zuinige cv ketel of radiator.

Hoe werkt centrale verwarming?
Warmwater straalt warmte af. Op dat idee is de verwarmingsinstallatie gebaseerd. Door het hele huis lopen leidingen, waarin warmwater wordt rondgepompt. Het water wordt warm gemaakt in de cv ketel. Het systeem heet centrale verwarming omdat de warmte centraal wordt opgewekt, in plaats van een kachel in elke kamer. De leidingen met warmwater lopen vanuit de cv ketel door het hele huis, en staan met elkaar en met de cv ketel in verbinding.

Centrale verwarming: de radiator cv ketel nieuws
De leidingen met warmwater stralen warmte uit. Alleen is het oppervlak zo klein dat je met die warmte de kamer niet op temperatuur krijgt. Hoe groter het oppervlak dat warmte uitstraalt, hoe beter het verwarmt. Daarom is de radiator uitgevonden. Radiator betekent letterlijk 'uitstraler'. In elke kamer in huis kun je een radiator installeren.

De radiator: In de radiator lopen de buizen zig zag door, zodat het water over de hele radiator verdeeld wordt, omdat het water blijft stromen, blijft de radiator gevuld met (warm) water.