hoe kan ik automatisch een 25L can vullen?

Ik moet voor mij GIP een bestaande mengtank automatiseren. Een onderdeel hierin is het automatisch afvullen van een mengsel, dit wordt gravimetrisch afgevuld door de tank op de tillen met een vorklift. Om dit te kunnen verwezenlijken dacht ik aan een weegschaal met een aantal uitgangen te voorzien.
Hierbij enkele gegevens ter specificatie:
- product: liquid
- gewicht: 5 tot 35kg
- opp. weegschaal moet afgestemd zijn op een jerrycan van 25L met bodem van 40cm x 30cm
- er moeten nodige parameters kunnen worden afgesteld: streefgewicht, een afslag voor grote en kleine doseringen, naval, ...
- weegschaal moet bestand zijn tegen eventueel gemorst mengsel. (oliën en zuren)
- materiaal: RVS
- een afvulling van 1 tot max. 2 ton per uur zal ongeveer de productie snelheid zijn
(- als optie aanbieding als explosie vrije opstelling)

Is er iemand dat over deze systemen iets meer weet ?
Alvast bedankt!

Gr Jelle

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Hallo, je zou een fotocel kunnen nemen die ziet of er een kan onder de vulleiding staat.
Die stuurt een magneetklep aan om de leiding te openen.
Deze magneetklep slaat weer af als hij een impuls van de weegschaal krijgt ,dat de hoeveelheid bereikt is ,transportband schuift op en de sluiting kan er opgedrukt ,of geschroefd worden

Toegevoegd na 4 minuten:
Om explosievrije uitvoering te maken kun je aan bediening door luchtdruk denken.
maar er is ook explosievrij elektra schakelmateriaal in de handel , maar is nogal robuust van omvang.

Toegevoegd na 17 uur:
Hallo het hoeft niet met een plc. Je zou een micro schakelaar kunnen plaatsen die door het plaatsen van de jerrycan ingeschakeld word.
Die opent een magneetklep in de vulleiding en sluit weer door het verbreken van het contact als het gewicht bereikt is.eventueel met een trijdrelais om het openen te vertragen,zodat je wel tijd hebt om de kan er goed onder te zetten.

Toegevoegd na 17 uur:
Alles kan natuurlijk ook met lucht gestuurd worden i.v.m. explosiegevaar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, bedankt voor je informatie! Ik moet enkel de can kunnen afvullen en dit manueel onder te tank zetten en er terug onderuit halen. De can word ook met de hand gesloten. Moet dit systeem langs een plc sturing ? Mijn leerkracht elektriciteit dat we dit kunnen maken zonder plc sturing maar daar heb ik momenteel nog niets van gevonden. Alvast bedankt!
Gr Jelle