Welk probleem lost de micro-algen techniek eigenlijk op?

Mij lijkt de micro-algen techniek een heel duurzame manier om iets op te slaan, maar ik heb eigenlijk nog een paar vragen, om er beter over geïnformeerd te worden:

Waar is het eigenlijk voor? Welk probleem wordt er mee opgelost of wat zijn de voordelen?

Zou iemand mij beter kunnen informeren over de micro-algen techniek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Micro algen halen CO2 uit de lucht, en maken daar voedsel van.
Een win-win situatie dus.
Reddie
10 jaar geleden
Algen zij eencelligen die dezelfde cellulaire machinerie bezitten als planten, ze zijn dus in staat heel efficient licht in energie (suikers) om te zetten. De technologie is om algen in hoog tempo te kweken en dit vervolgens tot brandstof te verwerken. Belangrijk is om een zo groot mogelijk oppervlak algen aan licht bloot te stellen, Nederlandse techniek is hierin een voorloper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Biobrandstof uit algen (soms ook wel algendiesel genoemd) is een vorm van biobrandstof die uit gekweekte algen gewonnen wordt. Biobrandstof uit algen wordt vaak beschouwd als de derde generatie biobrandstof.

Microalgen groeien relatief snel en algen verdubbelen zich tussen de 1 x per week tot 4x per dag. De kweek van algen is zeer intensief en op een relatief kleine oppervlakte kan een hoge opbrengst gerealiseerd worden. Er zijn twee gangbare manieren voor het kweken van algen: in open systemen of in gesloten, doorzichtige buizensystemen. Beide manieren hebben voor- en nadelen.
In de industrie worden tientallen soorten algen gebruikt voor het maken van biobrandstoffen. Enkele geschikte algensoorten voor het maken van biobrandstof zijn bijvoorbeeld Chlorella, Botryococcus, Gracilaria en Sargassum.
Veel van deze soorten worden al gekweekt voor gebruik in de cosmetica-industrie, als diervoeder en voor de winning van omega 3-vetzuren.

17 juni 2011 is het zogenoemde AlgaePARC van de Wageningse universiteit geopend. Op deze onderzoeksfaciliteit wordt de productie van microalgen onderzocht. Uit deze algen kunnen grondstoffen voor biodiesel, veevoer en de chemische industrie gewonnen worden. In het algenpark bestudeert men verschillende productiesystemen voor algen. Hierdoor wordt vergelijking van de productie-, energie-, water- en nutriëntbehoefte mogelijk tussen verschillende systemen. Doel is te komen tot grootschaliger, efficiënter, goedkoper en duurzamer productiesystemen van algen. Om dit te bereiken heeft de universiteit met de participatie van 18 bedrijven dit onderzoeksprogramma opgezet.

Deze vorm van biobrandstof heeft als voordeel dat hij niet concurreert met voedsel of ander gebruik van planten. Alle biobrandstoffen hebben als voordeel ten opzichte van fossiele brandstoffen dat ze CO2-neutraal zijn.

Een nadeel van de productie van biobrandstof uit algen is dat het duur is vergeleken met andere energiebronnen.