Wat zijn de ideala maten of verhoudingen om een hangbrug te bouwen?

Ik ben van plan een hangbrug op schaal te bouwen. Nu vraag ik me af: Hoe lang zijn de kabels die van de ene toren naar de andere lopen wil je het zo stevig mogelijk hebben. Hoever moeten de torens van elkaar af staan. Is hier enig verband voor? Ik ben er ook nog niet uit welke afstand ik dan het beste kan overbruggen wil ik de sterkte testen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik begrijp dat ideale afstand tussen de torens natuurlijk 0 is, maar ik vraag eigenlijk meer naar het verband tussen de draagkracht en de afstand van de torens bij een vaste te overbruggen afstand, en hoe strak bji deze afstand de tussenliggende kabels zouden moeten zijn. Na overleg net besloten gewoon een makkelijk te rekenen afstand te willen nemen: 10 meter op ware grootte moet worden overbrugd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Om de brug zo stevig mogelijk te maken moeten de torens tegen elkaar staan.
De lengte van de kabel tussen de torens heeft dan lengte nul, en is dan ook het stevigst.
Zet je de torens een eindje uit elkaar, dan is de lengte van de kabel vrij te kiezen, mits ze van voldoende sterkte zijn. Hoe strakker de kabels, hoe meer spanning er op komt.
De afstand die je kunt overbruggen hangt ook af van de sterkte van je kabels.
Je zult dus eerst een keuze moeten maken, en daarna de rest aanpassen aan die keuze.
Normaliter is de afstand die je wilt overbruggen een eerste vaststaand gegeven.
Bijvoorbeeld over een rivier of een ravijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan moet je nog het gewicht van het brugdek kiezen.
Voor verdere berekeningen verwijs ik naar berekeningen aan de kettinglijn. Dat is namelijk de lijn die je bovenkabel beschrijft.
Reddie