Hoe kan ik uitrekenen wanneer een accu van 230v 200Ah leeg gaat?

Op de camping liet ik me vertellen dat de autonome zonnepaneel systeem een accu op zit van 220Ah (maar dat ik rekening moet houden met 200Ah) met als input 12 volt gelijkstroom en output 230 volt wisselstroom en dat de omvormer spanning van 500Wh aan kan. Stel je voor als ik het maximale verbruik (500Wh), hoeveel uren kan ik met een volle accu doen voordat deze leeg raakt? Zo wil ik in de avond er zodanig rekening mee houden dat gedurende de hele nacht het koelkastje wel aan blijft, maar dat ik wel het meeste er uit haal (vd stroom die ik tot mijn beschikking heb).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
32.4K
Reddie
10 jaar geleden
Wat is het verbruik (Watt, geen WattUur) van je koelkastje?
Dat is namelijk het deel dat je moet aftrekken (reserveren) voor je het maximale uit de accu wilt trekken.
Verder moet je ook opgeven hoeveel uren je het maximale wilt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder moet je ook opgeven hoeveel uren je het maximale wilt gebruiken. << Dit is juist mijn vraag. Ik wil me apparatuur aanpassen aan dat maximale (500 watt) ipv. optellen hoeveel me apparatuur verbruikt. Dus mijn vraag is: Als ik 500 watt verbruik met een accu van 200Ah, hoeveel uren mag ik dan 500 watt verbruiken? Als je bijv. zegt 2 uurtjes met een volle accu, dan kan ik makkelijk een rekensommetje maken dat ik bijv. 4 uurtjes 250 watt kan verbruiken en zo kan doorrekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben er bijna uit. Maar als de accu input heeft met een gelijkstroom van 12 volt en output (dus naar de stopcontacten gaat) met 230 volt wisselstroom. Hoe moet ik het dan uitrekenen?

Antwoorden (3)

Zie mijn reactie voor meer en betere gegevens.
Een schatting als volgt:
De accu kan 220 Ah leveren bij 12 Volt, dat is 220 Ah * 12 V = 2640 VAh = 2640 Wh
Het rendement van de omzetting is minder dan 100%, en je zult hem ook niet helemaal leeg kunnen trekken.
Stel dat je 2000 Wh kunt gebruiken.
Mijn gewone koelkast gebruikt 250 Wh per dag. Dan blijven er 1750 Wh over.
Daarop kan een lamp van 1750 W gedurende 1 uur branden.
Of een lamp ven 175 W gedurende 10 u. Etcetera.
Dus reken maar uit wat je wilt.

Toegevoegd na 5 minuten:
De vraag is natuurlijk wel of de zonnepanelen wel voldoende energie kunnen leveren, te weten 2640 Wh per dag.
Oftewel gemiddeld zo'n 200 W over 13 u daglicht.

Toegevoegd na 30 minuten:
Over de spanning hoef je je niet druk te maken.
Het gaat alleen over de energie (Wh). Dat is het simpele juist.
Een (auto)lamp van 120 W die op een accu van 12 V brandt trekt 10 A omdat zijn weerstand maar 1,2 Ohm is. 12 V * 10 A = 120 W
Als je omvormer die omzet naar 240 V, zet je er een "gewone" lamp achter met een weerstand van 480 Ohm, waardoor de lamp 0,5 A trekt. 240 V * 0,5 A = 120 W
Ingewikkelder is het niet.

Toegevoegd na 59 minuten:
Voor het geval je er nog niet uitkomt:
Mijn koelkast verbruikt 250 WH per dag (24 uur),
dan is dat een vermogen van 250 Wh / 24 h = 10 W (ongeveer).
Dus voor de rest kun je 500 W - 10 W = 490 W gebruiken.
Als je 1750 Wh ter beschikking hebt, betekent dat dat je
1750 Wh / 490 W = 3,57 h over dat maximale vermogen kunt beschikken.
Reddie
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
Volgens mij vergeet je dat de spanning geconverteerd wordt naar
230 volt wisselspanning, en dat de capaciteit van een accu berekend wordt over een constante stroomafname gedurende 20 uur.
De capaciteit van een accu wordt aangegeven met het aantal Ah. wat de accu in totaal gedurende 20 uren kan leveren. Een accu met een capaciteit van 220 Ah kan gedurende 20 uren 220:20= 11 ampére stroom leveren. Als je meer stroom verbruikt zal de accu eerder leeg geraken. De omvormer heeft een begrenzer van 550 Wh. dit wil zeggen dat de omvormer max. 550:230= 2,39 ampére kan leveren. Er van uitgaande dat er geen stroomverlies in de convertor optreedt, kan je 11:2,39=4,6x20=92 uren doen voor dat de accu leeg is. In de praktijk zal dit aanzienlijk minder zijn. Kort samengevat, je krijgt die accu nooit gedurende één nacht leeg, omdat de max. stroom begrensd wordt door de omvormer.

http://www.awaccu.nl/pagina/16-capaciteitsaanduiding-op-accu
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Je 20 uur is volledig uit de lucht gegrepen.
Verder, als de omvormer een stroom levert van 2,39A bij 230V, dan trekt hij uit de 12V accu een stroom van 45,8A.
Dus kom je nooit aan je 92 uren. Een minnetje.
Je vraagt hoelang je volgeladen accu het uithoudt bij maximum verbruik.
Maximum verbruik = 500 W (omvormer)
aan accu zijde (12 V gelijkstroom) :
vermogen (W) = spanning (V) x stroom (A)
500 W = 12 V x stroom -> stroom = 41 A
hoe lang kan accu van 220 Ah (in de praktijk terecht 200 Ah) die 41 A leveren ?
200 Ah = stroom x tijd = 41 A x tijd -> tijd = 4,8 h of 4 h en drie kwartier

Antwoord :
Je kunt je volle accu dus gedurende 4h en drie kwartier gebruiken aan max vermogen van de omvormer, vooraleer de accu leeg is

let op !
dit is theoretisch !
Je moet weten over hoeveel uur die 220 Ah van de accu is opgegeven.
bijvoorbeeld 220 Ah bij een constante stroom van 11 A over 20 h.
Wanneer je de accu sneller ontlaadt zal zijn Ah drastisch dalen !
Bijvoorbeeld een accu van 220 Ah over 20h heeft slechts 85% van zijn capaciteit bij ontlading over 4 h, dus 220 Ah x 0,85 = 187 Ah over 4 uur.
187 Ah = 41 A x tijd -> tijd = 4,5 h of 4 h en half.