Hoe staat de intercooler in verbinding met de motor?

Toegevoegd na 23 minuten:
Is deze rechtstreeks op de motor aangesloten of zitten er nog onderdelen tussen de intercooler en de motor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de compressor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtkoeler
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat de intercooler zich tussen de motor en de compressor bevond en dat de er een open circuit is die continue de warme lucht naar de compressor stuurde en deze naar de intercooler om zo de motor ingezogen te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een intercooler doet niet meer of minder dan juist het warme lucht (opgewarmd door het comprimeren) te koelen.
Warme lucht zet uit, je kunt koude lucht dus meer comprimeren.
http://www.marcovw.nl/Motor/Turbo/turbogang.gif
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zover was ik al, maar gaat de koude lucht van de intercooler rechtstreeks in de motor via een leiding ofzo? Of bevinden er zich nog onderdelen tussen de intercooler en de motor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan. Hangt van model en bouw af.
Doel is de inlaat lucht koelen, hoe het gebouwd is hangt van model af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ok, nu ben ik iets wijzer. Thanks.

Antwoorden (1)

De lucht die nodig is voor de verbranding gaat eerst door een luchtfilter om vervolgens door middel van een turbo gecomprimeerd te worden. Hierbij wordt de lucht warmer en bevat per volume-eenheid minder zuurstof. Door de lucht terug te koelen in de intercooler, krijg je weer meer zuurstof per volume-eenheid. Vanuit de intercooler gaat de inlaatlucht het inlaatspruitstuk in om vervolgens de cilinders ingeblazen te worden. Het inlaatspruitstuk is een onderdeel van de motor, dus eigenlijk gaat de lucht vanuit de intercooler rechtstreeks de motor in via een intercooler-slang.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de intercooler vervangen wordt, wordt de intercooler-slang dan mee vervangen? Ik bedoel, wordt dit als een geheel vervangen of zijn beide onderdelen apart te verkrijgen en dus ook apart te vervangen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn vaak wel apart te vervangen.
Bij vervangen van de intercooler zou ik wel gelijk de slang meenemen.
(Zijn de kosten niet.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus mag ik er van uitgaan dat de garage de intercooler en slang heeft vervangen nadat de intercooler stuk is gegaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een garage mag je nooit ergens van uitgaan. :)