Mooie vraag... Zo'n 1000 watt microgolfoven, heeft immers gevaarlijke (dodelijke) capacitors en meestal twee vrij zware magneten waar je van alles mee kunt doen.

Meteen de praktijk:

Op de videoclip http://www.youtube.com/watch?v=Q3NKfcHoQs0 moet je vooral eens vanaf 1 minuut 30 seconden kijken om het resultaat vanaf 2 minuten te zien op een simpele dubbele spoel.

Op webpagina http://www.windstuffnow.com/main/microwave_wind_generator.htm bouwden ze deze magneten tot spoelen in een windmolen om, en vind je dan dat je snel ruim 13 ampère (12,7 volt) kunt halen bij zo'n 50 km windsnelheid, dus toch meer dan 165 watt (170 watt staat daar, watt= voltampère, leggen wij in onze lessen 3de graad meestal uit aan het VTI).

Nu moeten we echter van 'kracht' in de zin van 'vermogen' over naar je vraag 'trekkracht', dus naar de eenheid Tesla, maar dan wel in de erg lage zone. Voor een 'magneetje' van 45 Tesla kun je surfen naar http://www.magnet.fsu.edu/mediacenter/features/meetthemagnets/hybrid.html om te zien dat dat 35 ton weegt en 33 MegaWatt verbruikt, dus we moeten naar beneden en al snel onder 0,010 tesla. De eenheid Tesla is dus zo groot, dat we uw gevraagde trekkracht, in werkelijkheid dan weer in een andere eenheid zullen terugvinden, zijnde de 'Gauss': 1000 nT (nanoteslas) = 1 µT (microtesla) = 10 mG (milligauss), maar als je dan echt weer het magnetische veld bedoelt ipv de trekkracht, dan spreken we van "ampères per meter" ofte Oersted.

Antwoord: zowel een frigo als een microgolfoven hebben magneten met een gemiddelde waarde tussen 3 mT (milliTesla) en 10 mT (milliTesla).

Omgekeerd is er immers trouwens ook wettelijke (zoals Arpansa) beperking tot straling die grosso modo komt op maximaal op 50 cm van het apparaat per m² (vierkante meter) 50 watt straling (daarom is een microgolfoven afgeschermd).

Hopelijk kun je met dit bredere antwoord een beetje verder zoeken nu of de dialoog aangaan met je leerkracht.

PS: Ons aardse magnetische veld heeft een sterkte van zo'n 31 µT (3.1×10−5 T) ter hoogte van de evenaar (om je ouderwets kompasnaaldje op een ijzertje of kompasbolletje in olie dus te doen draaien).