Nee lichter lijkt mij ?! Want heel koud water in de noordelijke zeeën is ook zwaarder zegt men ja ook het zout gehalte is daar minder . Ja het het lijkt me logisch een kilo blijft een kilo natuurlijk maar een meter ijs koud metaal is compacter dan een meter uitgezet warm metaal . Het schijnt bij spoor rails centimeters te schelen bij warm of koud weer .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik schreef een kilo staal blijft een kilo . Maar een meter staal ! Of het het gelijke volume dus niet de zelfde staaf ja . Warme lucht stijgt ook op en koude ( gecomprimeerd ) zakt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat probeer je nu te vertellen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kapperkort probeert aan te geven dat de soortelijke massa (kg/m3) van staal afneemt wanneer de stof wordt verwarmd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus een het volume neemt toe dus het gewicht per cm2 neemt toe . Ja een kilo staal blijft gelijk maar door het toenemen of af nemen vh volume wordt het zwaarder als het staal gekrompen is en lichter indien het uitgezet is . Dit doet niks af van wat Einstein over massa aangeeft .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry :) bij toe nemen volume afname gewicht per cm 2 en bij ijs koud gecomprimeerd staal neemt het gewicht per cm 2 toe En ja de moleculen blijven even zwaar maar ze nemen meer plaats in ( ja de tussen ruimte ) dus warm staal moet per cm 2 minder wegen .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Per KUBIEKE cm (cm3) !!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja per 3 cm. Dat is de juiste omschrijving Maar ook per 2 cm :) dit antwoord kwam voort gewoon uit eigen gewaarwording en redenatie .
Newtons universele wet voor zwaartekracht heeft alleen betrekking op massa en afstand, dus niet op dichtheid(zoals je dus krijgt bij tempratuur wisselingen) Het maakt dus niets uit of staal gloeiend heet is of steenkoud, de massa blijft hetzelfde, lengte en dichtheid varieert hier alleen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeg David, toon dan aan dat het niet zo is?? Je hebt een beetje warrige reactie gegeven waar je verstrikt raakt in je eigen bewoording...Je haalt ook massa en gewicht door elkaar... maar in iedergeval bedankt voor de -1
Een blok staal van een bepaald gewicht wordt natuurlijk niet zwaarder of lichter wanneer je het staal verhit.
Wat wel gebeurd is dat het staal uit gaat zetten (of inkrinpen wanneer je het koelt).

Je hebt dus minder staal nodig om eenzelfde volume te vullen. M.a.w. dichtheid van het staal is verminderd.

De dichtheid of soortelijke massa van een materiaal is in de natuur- en scheikunde een grootheid die uitdrukt hoeveel massa van dat materiaal aanwezig is in een bepaald volume.

Vaak wordt nog de verouderde en foutieve term soortelijk gewicht gebruikt. Traditioneel duidt men dichtheid aan met de Griekse letter ρ (rho).

ρ = m/V

Hierin is:
- ρ de dichtheid van de stof
- m de massa
- V het volume

Omdat bij het verhitten het volume van het staal toeneemt en de massa gelijk blijft resulteeert dat volgens deze formule dus in een lagere ρ of-te-wel een lagere dichtheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Uitgaande van een zelfde volume (!) is koud staal inderdaad iets zwaarder dan heet staal.