Worden reuzenvlaggen kunstmatig gewapperd?

Op sommige plaatsen hangen reusachtige vlaggen. Een voorbeeld zie je op onderstaande foto, genomen in Baku. Die vlag hangt aan de op één na hoogste vlaggenmast ter wereld. De vlag is 70 meter lang en 35 meter breed, en hij weegt 350 kilo.

Toch wappert de vlag vrijwel horizontaal. En dat terwijl het, in ieder geval op de plek waarvandaan ik de foto maakte, niet heel hard waaide.

Worden zulke reuzenvlaggen kunstmatig bewapperd, bijvoorbeeld met ventilatoren, of met een mechanisme om de vlag horizontaal te houden?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat soms in de vlaggenmast een luchtblaasmechanisme wordt ingebouwd, een soort föhn dus die de vlag laat wapperen. Ik kan er zo gauw niks over vinden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies dat vraag ik me dus af...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, ik heb je vraag niet goed gelezen... :-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Zoals je aan de foto kunt zien (klik erop voor een grotere versie), bevond ik mij ook op redelijke hoogte.

Antwoorden (2)

Zo'n vlag is dan wel erg zwaar, maar beslaat ook een geweldig oppervlak en is daardoor een enorme windvanger.
Ik vermoed dat daardoor het kleinste zuchtje wind al voldoende is en men geen "kunstmatige" wind nodig heeft, om hem te laten wapperen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de olympische doelen in Bejing hadden ze een soort ventilatie in de vlaggenmast om ze te laten wapperen. Het kan, dus misschien hier ook.