waarom zit er in een oplaadbare batterij minder stroom in dan in gewone batterij,in tijdsduur?

kerstverlichting was eerder uit met oplaadbare batterijen dan met gewone goedkope batterijen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Het beste antwoord

De chemische samenstelling in de batterij is anders. Het voltage is daardoor ook iets hoger in gewone batterijen, 1.5Volt i.p.v. 1.2Volt.

Gewone batterijen gaan inderdaad langer mee, maar hebben als nadeel dat ze niet te herladen zijn.
Het is aan te raden om gewone batterijen te stoppen in apparaten die lang meegaan dus weinig verbruiken( bijv. wandklok, afstandbediening), of in apparaten die je zelden gebruikt.(zaklamp voor noodgeval).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt niet zomaar batterijen gaan vergelijken, je moet kijken naar hoeveel mAh op de batterij staat (zie afbeelding). Dat maakt uit hoelang de batterij stroom kan leveren. Oplaadbare batterijen worden trouwens wel slechter als je ze al heel vaak hebt opgeladen.

Op de onderste batterij staat 1500 mAh. Dat is de
capaciteit van de batterij. Met de capaciteit geef
je aan hoeveel elektrische lading in de batterij
kan worden opgeslagen. Een batterij waarin veel
elektrische lading is opgeslagen kan lang stroom
leveren. Het symbool voor capaciteit is C. De
eenheid van de capaciteit is Ah (ampère-uur).
De capaciteit van oplaadbare batterijen wordt
vaak opgegeven in mAh (milli-ampère-uur).
Met behulp van de capaciteit kun je uitrekenen
hoeveel tijd een batterij stroom kan leveren. Je
moet dan wel de stroomsterkte weten die de
batterij levert als hij is aangesloten. De batterij
met een capaciteit van 1500 mAh kan één uur
lang een stroom leveren van 1500 mA. Of twee
uur een stroom van 750 mA, drie uur een stroom
van 500 mA, enz.

Toegevoegd na 40 seconden:
Afbeelding plaatsten lukt niet, afbeelding staat in de bron: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/wcm/connect/cfb600004755766086fe9f2786d3a6c7/Hoelang+kan+een+batterij+stroom+leveren.pdf?MOD=AJPERES
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als vraagsteller ben ik benieuwd waarom de oplaadbare 'batterij' (accu) minder stroom geeft dan een gewone batterij.
Dat wordt (in mijn beleving) niet duidelijk in je antwoord weergegeven. Alleen maar info over de oplaadbare.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ELKE batterij heeft een bepaalde hoeveelheid mAh en die getallen moet je vergelijken. Een nieuwe oplaadbare batterij met dezelfde hoeveelheid mAh zou het even lang moeten doen als een nieuwe niet oplaadbare batterij met dezelfde hoeveelheid mAh. Alleen is het zo dat hoe vaker je een oplaadbare batterij hebt opgeladen hoe slechter die wordt dus dan kun je een oude oplaadbare batterij niet meer zomaar vergelijken met een nieuwe niet oplaadbare batterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook een zelfontlading bij oplaadbare accu's( het zijn geen batterijen), daarom heeft stevebeer gelijk om gewone batterijen te gebruiken in de genoemde voorbeelden.