hoe kun je de oppervlaktetemperatuur van een brandende lamp meten?

een hete gloei- of halogeenlamp is ook met een doekje of handschoenen niet aan te raken. er zijn siliconen ovenwanten waarmee je schalen tot 230 gr C mee zou kunnen pakken, maar een lamp?(uitgezonderd ledlampen). Hoe kun je meten of weten hoe heet een glad oppervlak is( glas, metaal of keramiek)?

2 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Dat kan met een infrarood pyrometer, hier is er 1 die tot 400 graden kan meten op afstand: https://www.bol.com/nl/nl/p/pyrometer/9300000044889188/