Welke kachelwand geeft het meeste rendement ?

Welke van deze kachelwanden geven het meeste rendement?
Het gaat hier om een “gesloten” vrijstaande kachel.

Ik begrijp dat de enkele dunne wand het eerste warmte geeft.

Maar het gaat erom met welk 'type wand' de kachel in dezelfde ruimte het minste hout voor dezelfde warmte per dag nodig heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tegelkachel of speksteenkachel heeft het hoogste rendament: een keer per dag opstoken, de rest van de dag comfortabele stralingswarmte. http://www.dutry.nl/lezen/speksteenkachel.html

Het beste antwoord

Volgens mij maakt het niets uit. Een dikkere wand zal er langer over doen om de warmte eerst op te nemen en dan af te gaan geven, maar zal ook langer doorgaan met het afgeven van warmte als de kachel uit gaat.

De plaatsing van de kachel is het belangrijkste omdat een vrijstaande kachel rondom warmte afgeeft en bij een ingeplaatste kachel warmte in de muren verdwijnt. Daarnaast kun je bij een vrijgeplaatste kachel de warmte door isolatie op de muur achter de kachel laten weerkaatsen.