Kan de straling van een iphone negatieve effecten hebben op data op magneetdragers zoals harde-schijven?

Ik geloof dat smart- en iphones sterke straling afgeven. Is deze straling hetzelfde als magnetische straling? En kan deze straling ook effect hebben op magneetdragende media zoals harde-schijven als je te dicht in de buurt komt met een smart telefoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Een GSM geeft alleen straling in de vorm van radiogolven af, deze hebben geen magnetische invloed op magnetische opslagmedia zoals harddisks.
Een harddisk is trouwens zelfs met sterke permanente magneten van buitenaf niet te wissen, dus je hoeft je geen zorgen te maken.
Jouw "geloof" in de "sterke straling" is gebaseerd op bang makende verhalen in de media, de elektromagnetische straling die een GSM werkelijk afgeeft is hooguit in staat om op gevoelige audioapparatuur een beetje storing te geven als de afstand minder dan een paar decimeter is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

A_ze geven geen sterke straling af.
B_Dus hebben magneet dragers er geen last van.