Moet een aardlekschakelaar altijd uitslaan bij een stroomstoring (kortsluiting)?

Het gebeurt regelmatig (2 x in de 6 maanden) dat de gehele stroom op de 2e verdieping in het huis uitvalt. Alle apparaten en licht doen het dan niet. Op de 1e etage daarentegen wel.
Echter, als ik naar de groepenkast kijk, zie ik dat de groene aardlekschakelaar nog gewoon in de aan stand (naar boven staat). Haal ik hem naar beneden en vervolgens weer naar boven (aan), dan doet na enige tijd (1 min) de stroom het weer. Apparaten werken weer en zijn niet defect.

Vraag: Moet de aardlekschakelaar niet automatisch afslaan indien er een stroomstoring (kortsluiting) optreedt?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

11 jaar geleden
in: Techniek
11.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardlekschakelaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aardlekschakelaar slaat pad bij een bepaalde grootte aan spanning af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels14: niet bepaalde minimumspanning maar bij een verschilstroom van minimaal 30 mA tussen fase en nul.

Het beste antwoord

De elektrische installaties van tegenwoordig zijn op twee manieren beveiligd: met een zekering en met een aardlekschakelaar. Soms zijn beide functies in één automaat verenigd, maar dat is niet altijd zo.
Een zekering beveiligt tegen kortsluiting, als er meer dan 16 A stroom in een groep getrokken wordt.
Een aardlekschakelaar beveiligt tegen het "weglekken" van stroom, zodra er een verschil van 30 mA is tussen fase en nuldraad van een groep ontstaat.
Een aardlekschakelaar hoeft dus niet uit te schakelen als er een kortsluiting optreedt, daar is de gewone zekering voor.

Het door jou omschreven verschijnsel is zonder meer vreemd te noemen, vooral ook omdat er een minuut verschil zit tussen bedienen van de schakelaar en het terugkomen van de stroom. Er moet dus duidelijk iets anders aan de hand zijn dan wat op te lossen is met het heen en weer schakelen van de aardlekschakelaar.

Het lijkt er meer op dat ergens in de bedrading naar de 2e verdieping een slechte verbinding zit waar de stroom onderbroken wordt zodra er een grotere belasting inschakelt.
Zo'n slecht contact kan dan warm worden en de stroom onderbreken, daarna koelt hij af en kan de stroom weer doorlaten.
Op zich is dat een gevaarlijke situatie omdat deze situatie ook tot brand kan leiden.
Als je zelf niet achter de oorzaak komt dan zou ik zeker een vakman er naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist dit antwoord, + van mij! die minuut vertraging vind ik idd ook erg vreemd... De schakelaar wat je omschrijft in je vraag.. is dat een schakelaar met 2 knopjes onder elkaar? (zwarte en groene of witte en groene) Dan is het waarschijnlijk een alamat (aardlekschakelaar met zekering in een,) als de groene knop omhoog blijft staan, en de zwarte naar beneden is, dan heeft hij de stroom onderbroken door een kortsluiting, of te hoge afname op deze groep. Als de groene ook naar beneden is, dan is het een lekstroom geweest. Verder... die minuut, is dat niet zo dat je een minuut (ongeveer) moet wachten voordat je de aardlekautomaat weer in kan schakelen?? Bij oudere automaten wil dat namelijk wel eens het geval zijn. Als je hem wel gewoon in kunt schakelen en pas na een minuut er weer stroom is boven, dat vind ik heel vreemd, en dan zou ik zowiezo de bedrading laten nakijken, of een nieuwe voeding trekken. Succes!
roelp
11 jaar geleden
Goede uitleg.