Hoe werkt een zelfdragend chassis?

Mij is verteld dat dit vaak bij (reis)bussen zo is.

In mijn theorie zakt het hele zooitje als een plumpudding in elkaar. Ik snap wel het idee achter een normaal chassis, want daar kun je alles aan vast maken. (wielen aan de zijkant, carrosserie er omheen. Ik vat alleen de logica van een zelfdragen chassis niet. Kan iemand mij dat in Jip en Janneke taal uitleggen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een chassis is het dragende deel van een auto, waarop de carosserie wordt gebouwd. Bedoel je niet een zelfdragende carrosserie? Daarbij is het chassis één geheel met de carrosserie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@keesvi, daar heb je een punt. Ik denk dat je misschien wel eens gelijk kan hebben. Ik heb ooit een plaatje van zo'n bus gezien met een soort geraamte wat dan het geheel moest dragen. Volgens mij was dat het chassis, maar nu durf ik het niet meer met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar het toen om ging was iig het chassis, dus nu dacht ik dat wat jij zei, als dat zelfdragende carrosserie geen chassis heeft, dat je dan volgens mij helemaal gelijk hebt.

Het beste antwoord

Je moet even het verschil zien tussen een zelfdragende carrosserie en een zelfdragend chassis. Tegenwoordig bestaan de auto's uit een zelfdragende carrosserie. De carrosserie is dus stijf genoeg om alle onderdelen te dragen en een goede wegligging te krijgen. Vroeger werden auto's opgebouwd uit een zelfdragend chassis. Dit chassis was dus stijf genoeg om alle onderdelen te kunnen dragen. Dat wil dus zeggen dat je de hele carrosserie eraf kunt halen en dan de auto (chassis) met motor en wielen nog steeds zou kunnen rijden en ook nog de zelfde stijfheid heeft. Een voorbeeld hiervan is de oude kever. Er worden nog steeds (hobbie)auto's gemaakt op basis van dat oude keverchassis. Hetzelfde geld voor de oude 2cv. Je kan dus de hele carrosserie ervanaf halen en nog heb je een rijdend geheel.
Op deze manier worden dus bussen ook gemaakt.Je hebt een chassis met motor, wielen en aandrijflijn. En daarbovenop word de carrosserie gebouwd.
Aanhangwagens en caravans hebben ook een zelfdragend chassis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Een plat vel papier is slap. Vouw je het in een harmonicapatroon is hetzelfde vel papier redelijk sterk.
Zie daar het principe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om een auto zo licht mogelijk te maken zijn de deurstijlen en het dak van een auto één geheel en vormen samen het chassis van de auto. ga je zagen in de stijlen of het dak zal de auto technisch niet sterk genoeg meer zijn. maar bij een cabrio zal het chassis veel sterker en zwaarder uitgevoerd moeten zijn door het gemis van het dak. dit noemen ze dan een zelfdragend chassis. dit verklaart ook waarom een cabrio behoorlijk duurde is dan een sedan uitvoering