De televisie stoort als de waterpomp loopt. Wat kan ik daar aan doen?

We hebben een huis op ibiza waar we water uit een opslag hebben en de waterdruk niet hoog is. Om dit op te heffen is er een pomp tussen gezet die het water naar het huis pomt. Dit gaat echter gepaart met een storing op de tv's bestaande uit een flikkerende ruis. Hoe is dat op te lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Amadea
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat je de televisie dan op een andere elektriciteitsvoorziening moet aansluiten dan waar de waterpomp op staat. Misschien een aparte generator voor de pomp gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mss andere fase??

Antwoorden (3)

Probeer eerst eens de pomp of tv aan te sluiten op een andere stroomgroep. Als dit niets oplevert: controleer en/of vervang de koolborstels van de pomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de pomp aangestuurd wordt door een frequentiebetsuring
zal de wisselende frequentie van de wisselspanning het probleem zijn. Dan zal een afgeschermde kabel (tussen regelaar en pomp) welke goed en aan beide zijden geaard is de storing weg nemen. Je kunt de tv aansluiten via een scheidingstrafo (1:1) als de storing van het net komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een netontstoringsfilter gebruiken waar de stroom naar de waterpomp door gaat. Zorg dat een evt aansturing van de waterpomp ook achter dat filter zit.
Maar als er een motor met koolborstels in zit, dan zou het wel eens moeilijk kunnen worden.

Een metalen kast om de waterpomp en aansturing, en het ontstoringsfilter in de kastwand, zou dan nog kunnen helpen.

Het stoorsignaal zou ook via de antenne kunnen binnenkomen.
Als je een flink verlengsnoer hebt, kun je daar een provisorisch net filter van maken, door het snoer om een stuk ijzer te winden, en zo de pomp of de TV aan sluiten.

Als het een beetje helpt, zit je op de goede weg, als het helemaal niet helpt, zul je verder moeten zoeken.

Wellicht is er een ontstoringscondensator in de pomp stuk.
Of in de toeren regeling van de pomp.