Hoe duur is het om een mal voor bijvoorbeeld (glazen) parfumflesjes te laten maken ongeveer?

Ik ben benieuwd wat de kosten zijn voor een mal voor een parfumfles. Ik hoor veel verschillende bedragen die oplopen tot enkele tonnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je een mal van een parfumfles die je in je bezit hebt.
of een eigen ontwerp en daar een mal van .
in beide gevallen kan je dat zelf maken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eigen ontwerp. Het is niet voor 1 flesje,maar voor een grote oplage (denk aan duizenden flesjes)

Antwoorden (2)

Het schijnt inderdaad een kostbare zaak te zijn om een mal te laten maken die geschikt is voor industrieel gebruik.
Enkele duizenden is in die branche niet echt veel,misschien dat het idee dat ik hiervoor heb je verder kan helpen.
De in houd van het parfumflesje staat niet onder druk zoals bij koolzuur houdende dranken, dit geef je de mogelijkheid om het glas te laten gieten.
Een mal om glas te gieten kan je van gips maken, je hoeft er maar 1 te maken deze kan je dan met giet rubber meerdere malen overnemen deze giet rubberen mallen gebruik je dan weer om een x aantal gipsen mallen te maken.
Dit lijkt ontzettend veel werk maar eigenlijk is het meeste werk de eerste mal , door de korte droogtijd van de te gebruiken materialen gaat de rest vrij snel.
Glas smelt bij een temperatuur van 1300 graden dus als grondstof kan je gebruikt glas gebruiken dit is niet alleen goed voor het milieu maar maakt het ook een stuk goedkoper.
Mocht jezelf niet in staat zijn dit te doen kan je een kunstenaar in glas gieten benaderen en hem vragen wat de kosten zijn van het produceren van jouw ontwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed idee! Dankje. Het is misschien handig voor een beginfase om eerst 1 exemplaar te krijgen. Misschien weten de glasblazers de bugetten. Thanks!
Laten we beginnen door te stellen dat parfum verkocht in flesjes, een grote toegevoegde waarde heeft. Stel dat je je eigen parfum op de markt brengt voor €5 per flesje, dan zijn de kosten voor het flesje heel gering in verhouding tot de prijs van het produkt. Verkoop je bijvoorbeeld frisdrank in een glazen fles, dan is de prijs van de glazen fles veel belangrijker.

Als je plannen hebt om zelf je eigen parfum op de markt te brengen, dan zou ik beginnen met het kopen van lege flesjes van een groothandel. Die zijn in veel verschillende maten en vormen verkrijgbaar. Uiteraard geldt hier: hoe meer je er bestelt, hoe goedkoper de prijs per flesje.

Zelf een flesje ontwerpen kan natuurlijk ook, maar meestal wordt dat door een professionele ontwerper gedaan. Dat kan allemaal best tegen een concurrerende prijs maar dan moet je al gauw denken aan een afname (jouw omzet) van tienduizenden flesjes per jaar.

Conclusie: begin met bestaande flesjes die je zo bij de groothandel kunt kopen. Pas als je interessante verkoopresultaten hebt, kun je gaan denken aan je eigen ontwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je antwoord grotendeels eens, maar juist het flesje is belangrijk als je een nieuw parfum op de markt brengt .
Daar zij geen wereld ster aan haar product zal kunnen binden zal je er voor moeten zorgen dat je product door middel van de verpakking in het oog springt.
Dan zul je een standaard flesje moeten verpakken in een opvallend herkenbare doos ,zodat men in een oog opslag jouw product er weer uitpikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook inderdaad. Ik ben een ontwerper dus wat dat betreft doe ik het zelf. De fles is juist hetgeen waarmee ik een handtekening aan mijn producten kan toevoegen. De kosten ervan zijn mij alleen nog onbekend