Wat is het voorwerp op de foto en wat is de functie?

Onderstaand porseleinen voorwerp kwamen wij tegen bij het opruimen van een huis. De bewoners hebben in de naaiwereld gezeten, maar toch kunnen we dit voorwerp niet thuisbrengen. Heeft het te maken met de naaiwereld, of is het wellicht iets heel anders? Heeft iemand dit ooit gezien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt wel op iets waar touwtjes doorheen kunnen. Hoe groot is het precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo groot. Vijf centimeter in diameter. Er zitten zoals je ziet vier gaatjes rond om het uitstekende gedeelte. een knoop lijkt me het niet, want daarvoor is het vrij zwaar en aan het uitstekende gedeelte zou nooit een lus aangemaakt kunnen worden. Beveiliging is het denk ik ook niet. Daar zit vrij veel elektronica in. Dat is niet het geval bij dit porseleinen voorwerp. Wel super dat jullie zo meedenken. Ik ben echt benieuwd of we erachter kunnen komen.
niko
11 jaar geleden
butplugje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is het iets wat je in een horizontaal draaiende as waarop een of meer klossen garen zitten stopt en de draden van de klossen door de gaatjes haalt en zo machinaal kan borduren? Ga er eens mee naar het textielmuseum in Tilburg.

Antwoorden (4)

Dat is een beveiliging, dat doe je aan broeken, shirts etc. Dan kan ie niet gestolen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een "darning mushroom" is of in het Nederlands een stop-ei of stop-paddenstoel.

Maar je kan een sok hier overheen trekken zodat je hem makkelijker kan repareren. Meestal waren ze van hout overigens. En ze zijn er in allerlei soorten en maten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn er eigenlijk 2 en het is om maiskolf mee te eten. Zie afbeelding.

Toegevoegd na 12 minuten:
IK denk dat ik het weet. Het is om op achterkant stof 4 puntjes te zetten als je knoop aannaait dat je allemaal op optisch dezelfde manier vastgenaait worden. Mantelknoop misschien met 4 gaatjes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus het is eigenlijk een knoopaannaaimal

Toegevoegd na 19 minuten:
is dat donkere vlekje inkt? Dat ze met pen stippen zetten waar ze moeten naaien ouderwets industrieel.

Toegevoegd na 27 minuten:
knopenmakers-gereedschap?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht een spoel om klosjes garen op te zetten? Ik ben absoluut geen handwerkheld, maar hier doet het me meteen aan denken.