Als kerncentrales CO2-neutraal zijn, wat is dan die witte rook die continu uit de reactortorens komt?

Is het stoom van het koelwater? Lijkt me sterk dat dat zo veel is toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Het beste antwoord

Zonder koeltorens heeft een electriciteitscentrale 8 m^3 meter water/s nodig. Toegestaan temperatuursverschi tussen inname en lozing is een graad of zes dacht ik. Bij een koeltoren is er een grote hoeveelheid vochtige lucht nodig om deze warmte af te voeren. De lucht weegt ongeveer 1 kg/m^3 en de warmtecapaciteit van lucht is maar laag, dus er moeten zeker honderden m^3 vochtige lucht per seconde de toren uit. Of je veel stoom ziet hangt van de atmosferische omstandigheden af. Bij koude vochtige buitenlucht lijkt het alsof er meer water wordt uitgestoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is volgensmij de waterdamp van de koeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad!
De werking van een koeltoren is erop gebaseerd dat snelle (“warme”) watermoleculen aan de waterstroom ontsnappen en met de ventilatielucht worden weggevoerd. Men kan het watergebruik globaal berekenen aan de hand van de verdampingswarmte van water (ca. 2500 kJ/kg). Dit water dient aangevuld te worden. Door de voortdurende verdamping hoopt zich vaste stof in het resterende circulerende water op, waardoor dit zo nu en dan afgevoerd moet worden ("spuien"). Ook dit afgevoerde water moet worden aangevuld.
12 jaar geleden
Dat is gewoon stoom. Bedenk dat een centrale met een rendement van 50% al een heel goede moderne centrale is en dan kun je nagaan dat bij een afgegeven vermogen van soms duizenden Megawatt (= miljoenen straalkacheltjes) flink wat waterdamp vrijkomt (die andere 50% wordt omgezet in warmte).
Er zijn andere factoren (afvalstoffen) waarom andere energiebronnen de voorkeur kunnen genieten maar die damp is gewone waterdamp (zolang er niets lekt).