?Wel ik weet dat ik bij een gesloten persventiel de pomp 'zot' gaat draaien. Gevolg-->temperatuurstijging. Bij een gesloten zuigventiel-->droogloop.

verbeter mij als ik verkeerd zit. Wel wanneer heb je dan cavitatie bij gesloten pers of zuig? is cavitatie een gevolg van een gesloten pers of zuig? in mensentaal kort is omschrijven aub?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Ik zit nu in mijn opleiding procesoperator niveau B en ik kan je daar een antwoord op geven. Wat cravitatie is: Vaak is er bij een pomp wat hoogkokers verpompt ook een koelvloeistof aangebracht. Deze koelvloeistof kan zijn methanol met water. Als er door enig reden de pomp niet gekoelt wordt neemt de tempratuur toe. Of als de pomp zijn druk niet kwijt kan door een gesloten pers. Bij een warm draaiende pomp kan je al snel stijging van wel 10-100 graden verwachten maar dat ligt natuurlijk aan het aantal toeren wat de centrifugaal pomp draait. Door die stijging van tempratuur kan een hoogkoker gaan koken. Er ontstaan gasbellen van de hoogkoker. Deze gasbellen verzamelt zich op de plek met de minste druk. Bij een pomp is dat meestal dus in de ZUIGLEIDING. Doordat een centrifugaal pomp speciaal voor vloeistoffen is gemaakt, begint de pomp droog te draaien door de aanwezige gasbellen. Dat zorgt er voor dat de pomp een vreselijk hard knarsend geluid begint te maken, als gevolgt dat de waaiers van de pomp afbrokkelen, aangetast worden of hele waaiers breken. Ook kan er in de pers van de pomp gravitatie voorkomen, maar dan heb je het over zeer complexe pompen waar meestal meer dan één zuigleiding aan gemonteerd is. Dat is vaak zo bij een reflux systeem, (het terugvoeren van een bepaalde stof). Ik hoop dat ik je voldoende heb geholpen, anders nog iets?