Raken zendmasten overbelast door aantal gebruikers of door de hoeveel gevraagde data?

Bv. bij een evenement komt het door het aantal bezoekers of gewoon de hoeveelheid vraag?

Toegevoegd na 22 uur:
Excuus ik doelde op " internetmasten" niet normale zendmasten. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.8K

Antwoorden (6)

Nee, een zendmast is niet een onderdeel van een gesloten stroomkring of iets dergelijks. Er kan dus ook niet door een groot aantal gebruikers (ontvangers) aan "getrokken" worden, zoals dat bijvoorbeeld bij een versterker wel het geval is als er teveel luidsprekers op worden aangesloten.
Het vermogen van een zender, de hoeveelheid energie die de zender uitstraalt, wordt uitsluitend bepaald door de zendapparatuur zelf. Als de (elektromagnetische) energie de zendmast verlaten heeft, zal de zender op geen enkele manier meer feedback krijgen over wat er daarna met die energie gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. maar dat is een uitzonderlijke situatie. Als -bij wijze van spreken- iedereen tegelijkzou bellen met de mobiele telefoon gaat het net plat en krijg je geen verbinding meer. Zoals ook eens met het vaste net gebeurd is.
11 jaar geleden
Dat kan wel maar het netwerksysteem wordt wel zo gebouwd dat als een deel van een netwerk overbelast wordt er andere systemen in werking treden om te ondersteunen maar dat kan ook fout gaan als het te erg wordt of er treden meer problemen op.

Zie 'een netwerk dat u kunt vertrouwen' en klik op de PLUSjes: http://www.vodafone.nl/zakelijk/mobiel/netwerk_en_dekking/hoe_werkt_ons_netwerk/

Verder: http://www.telegraaf.nl/digitaal/20035591/__Resterende_zendmasten_Vodafone_overbelast__.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zender of een vaste verbinding heeft een maximum aan het aantal bits informatie dat het per seconde kan verwerken. Dat aantal is wel erg groot, maar als er heel veel informatie wordt aangeboden komt dat in een wachtrij, en treedt er dus vertraging op. In het "ergste" geval lopen de gegevensbuffers vol, en gaat er informatie verloren. In principe gaat er niets "plat", tenzij de programmatuur niet goed is.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankje voor je antwoord.
Een zender heeft een bepaald aantal kanalen waarover verbinding kan worden gemaakt. Zijn ze alle in gebruik dan kun je, zoals bv met oud en nieuw geen verbinding krijgen. Verder wordt gewoon bij internetverkeer geknepen om de mast niet overbelast te laten raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We moeten een onderscheid maken tussen een zendmast die wordt overbelast, of het systeem
Een zendmast kan je niet overbelasten, omdat deze een hoeveelheid energie uitstraalt. Als er nu 1 gsm of 10000 rond een zendmast staan, ze kunnen er niet meer energie uithalen dan dat de mast geeft.
Vergelijk het met een fontein waar je een emmer onder houd. Als je er nu 2 of meer emmers onder houd, gaat daardoor er niet meer water uit het fontein komen.
Het systeem daarentegen kan wel overbelast worden, doordat er teveel gsm's proberen kontact te nemen met deze mast en zo met het systeem.

Robby Bb

;