Hoe kan het dat als je een plaats heb waar allemaal windmolens bij elkaar staan, dat de ene windmolen harder gaat als de ander ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! soms zie je zelfs dat 1 stil staat!

Het beste antwoord

In elke moderne windmolen zit een dynamo die sneller draait als de wieken ook sneller draaien. De wisselstroom uit die generator heeft een variërende frequentie en wordt gelijkgericht tot gelijkstroom en spanning
Daar wordt dan weer wisselstroom en spanning van gemaakt, met natuurlijk precies de frequentie van het net, de 50 Hz

Onderlinge verschillen ontstaan door 2 oorzaken, zoals hierboven ook al uitgelegd
Soms staat de ene windmolen in de luwte van de andere.
En ze reageren allemaal opwindvlagen, al zijn die veel minder opvallend in het toerental.
Dergelijke vlagen duren ook maar kort, bijv 20 sec, maar dat is nu juist een van de tijdelijke en variërende eigenschappen van de wind, de vlagerigheid.

Stel, er waait een vlaag van 20 sec door een windmolen. Die windmolen heeft dan 10 sec nodig om naar de hogere snelheid te komen die bij de windsterkte van de vlaag hoort.
Als de windmolen dan op snelheid begint te komen, is de vlaag al weer voorbij.
De windmolen draait dan nog wel snel, maar laat het toerental weer zakken, als de generator de energie uit de rotor haalt, tot snelheid van de rotor en de windsnelheid weer bij elkaar passen. Natuurlijk loopt de rotorsnelheid vaak achter bij de snelheid in de vlaag.

Als je onder een windmolen staat, kun je dit wel horen.
Een sneller draaiende windmolen suist luider.
Zoek hiervoor een windmolen uit waar geen bomen vlak bij staan, die verdoezelen het geluid van de windmolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat het nooit precies gelijkmatig waait. De wind is geen ventilator of stofzuiger met een constante luchtstroom. Natuurlijk is het niet zo, dat er ergens windkracht 3 is en 40 meter verderop windkracht 7, maar wel b.v. 3,1 en 3,2. De weersvoorspelling (of -meting) geeft alleen maar een gemiddelde.

Je kunt dat goed zien als je even 2 bomen in de gaten houdt, die vlak bij elkaar staan. Het ene moment buigen de takken van de ene boom wat verder door, en even later vangt de andere boom weer net wat meer wind. Een dag als vandaag is daar prima voor, want als je oplet, zie je dat het soms zelfs een halve minuut nauwelijks waait.

Bovendien is het zo, dat als er een stel windmolens in een rij staan, en de wind waait precies in de richting van windmolen 1, windmolen 2 al weer net iets minder wind vangt. Want in dat geval heeft windmolen 1 de kracht van de wind al wat afgezwakt. Maar omdat de windrichting ook niet constant is, kan het ook zo zijn, dat windmolen 1 net dat ene zuchtje wind mist, en wordt opgevangen door windmolen 2.

De draaisnelheid van een groep windmolens zal dus nooit gelijk zijn, en als dat wel het geval is, dan is dat een uniek verschijnsel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Dit antwoord snap ik even nix van. Om wisselstroom te leveren van 50 Hertz moet de molen met een vaste snelheid draaien. Als het dan harder waait gaat de molen niet harder draaien, maar wel meer stroom leveren.
Het is ook mij opgevallen dat er wel eens een tussen staat die langzamer draait. Waarschijnlijk is die dan niet aan het net gekoppeld, maar zeker weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh, wat jij hier nu vertelt, zou wel heel sterk zijn. Een windmolen gaat bij harder waaien niet sneller draaien maar wel meer stroom leveren. Dat kan natuurlijk niet. De windmolen draait niet als er teveel wind is, en ook niet als er te weinig wind is. Maar daar tussenin zijn er heel veel verschillende windsnelheden waarmee de windmolen stroom kan produceren. (cut-in en cut-out snelheid) Lees dit nog even door, dan snap je het wat beter: "De windsnelheid bepaalt niet alleen de hoeveelheid elektriciteit dat kan worden geproduceerd, maar ook de krachten die om de turbine komen te staan. Bij een erg lage windsnelheid wordt er te weinig kracht uitgeoefend om de rotorbladen, waardoor de turbine geen elektriciteit kan produceren. Wanneer de windsnelheid te groot is, komt er teveel kracht om de windturbine te staan dat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Daarom heeft een windturbine een zogenaamde cut-in en cut-out snelheid. De cut-in snelheid is de snelheid vanaf waar de windturbine begint te draaien. De cut-out snelheid is de snelheid waarbij de windturbine wordt stilgezet, omdat anders de krachten op de turbine te groot worden. De windturbine wordt zo ontworpen dat hij optimaal werkt bij de meest voorkomende windsnelheid."
http://www.energie-technologie.nl/windturbine.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat teusvh vertelt kan wel, maar geldt alleen voor sommige windmolens uit de begintijd van de windmolen ontwikkeling.
De windmolens die je nu in het landschap ziet hebben het toerental en de netfrequentie ontkoppelt, met vermogens elektronica. Bij die oude types zat er een asynchrone motor in met een directe koppeling met de rotor en het net.
Die kunnen alleen met een vast toerental draaien