Welk materiaal is het meest dichtbij (lijkend op) tanden (om deze te vervangen bij de mens)?

Stift tanden geven vaak niet zo'n natuurlijk effect en zijn vaak snel te onderscheiden van je echte tanden. Voor porselein geldt dit in mindere mate. Welk materiaal lijkt het meest op natuurlijke tanden en kan het beste door een tandarts gebruikt worden om het natuurlijke effect zo dichtbij mogelijk te bereiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Vroeger werd een kunstgebit van metaal gemaakt
en daarop kwamen dan keramische kunsttanden.

Nu gebruikt men Zirkoniumoxide.

http://www.tandkliniek-duitsland.nl/actueel/hightech_technisch/hightech_technisch.html

Een kroon wordt bijvoorbeeld van porcelein gemaakt.
porselein-chroom/kobalt of
porselein-zirkonium.

Die kunnen heel goed op kleur gemaakt worden.
Als die te onderscheiden zijn van de echte tanden,
dan heeft de tandtechnicus zijn/haar werk niet goed gedaan.

Die van gaan al tientallen jaren mee en zelfs mijn tandarts had in het begin niet in de gaten hoeveel kronen ik wel niet had.