Waarom is het technisch niet mogelijk om als een vogel te kunnen vliegen?

We kunnen veel met gebruik van brandstoffen maar zijn als mens kennelijk niet in staat om een vliegende vogel of vlieg na te bootsen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

In het begin van de luchtvaarthistorie zijn er wel dergelijke prototypes geweest: vliegtuigen met bewegende vleugels, maar dat werkte niet: het vliegtuig ging door de beweging van de vleugels op en neer en was niet horizontaal in de lucht te houden. Uiteindelijk ontdekte men dat de vorm van de vleugel het ei van Columbus was: door de speciale vorm van de vleugel en de opwaartse lift die ontstond onder de vleugel, in combinatie met voortstuwing/snelheid van de vliegtuigmotor lukte het het vliegtuig langere tijd horizontaal in de lucht te houden. In het begin van het filmpje zie je zo'n prototype, waarbij men probeerde met bewegende vleugels van de grond te komen. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is inmiddels redelijk goed mogelijk om insecten na te bootsen met vliegende robotjes (zie de bron).
De techniek om met flapperende vleugels te vliegen leent zich alleen (nog?) niet om passagiers mee te vervoeren.
Zelfs de grootste vogels zijn nog zeer licht in vergelijking met mensen (en ze hebben maar beperkt bagage bij zich).
Vliegen op menskracht is ook al vertoond, maar (ook) op zeer beperkte schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kunnen we wel. Genoeg apparaten ook die dat doen. Alleen de energie om als een vogel te vliegen is een stuk meer dan voor een vliegtuig. Daarnaast hebben bewegende delen meer slijtage en is dus meer gevoelig voor ongelukken.

Alle reden om toch maar gewoon met rechte vleugels te vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de wijze waarop vogels vliegen heel complex is. We kennen niet alle ins en outs om dat goed na te bootsen. Dat is wel belangrijk natuurlijk, anders stort je neer. Vergelijk het maar met het namaken van een mensenhand. Dat is ook gruwelijk lastig. Zelfs de meest innovatieve robothand kan niet wat een echte mensen hand kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vogels hebben holle botten, waardoor ze veel lichter zijn.
verder hebben ze naast longen meerdere luchtzakken, waardoor ze heel efficient met zuurstof om kunnen gaan, en niet snel buiten adem raken.
12 jaar geleden
In voortzetting op het antwoord van mormel: om met voldoende grote vleugels te wapperen heb je enorm sterke en grote borstspieren nodig (de kipfilet). Die hebben wij niet.
Reddie