aardpen slaan voor veiligheid, hoe diep moet dit?

wij hebben een 2 onder 1 kap en vorig jaar is de bliksem bij de buren ingeslagen. DIt ondanks dat zij een aardpen hebben laten slaan. Die aardpen van de buren zit op 6 meter diepte. En ondanks dat hadden ze veel schade. Wij zitten op dezelfde hoogte qua bebouwing maar onze aardpen moest 12,5 meter de grond in. Bij ons heeft de aardpen wel gewerkt en hadden wij geen schade aan onze apparatuur. Wat is in deze wijsheid, en waar zitten dan de verschillen in meting. De afstand tussen de aardpennen is niet zo heel erg groot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
15.9K

Het beste antwoord

Een aardpen moet dusdanig diep de grond in dat hij hoog voltage spanning direct afvoert, de diepte is per woning verschillend maar moet minimaal 1 meter dieper dan het hoogste punt van het grondwater als dit op het laagste punt staat.

Indien men een aardleiding heeft van elektra mag bij een weerstandmeting tussen de geslagen aardpen en de aardleiding van het elektra absoluut geen weerstand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men in een droge periode meet (grondwaterpeil zeer laag) kan het zijn dat bij de buren de aardpen te kort is en die van jullie ruim lang genoeg. Het verschil van 6.5meter hebben jullie al kunnen ervaren, de buren hebben een korte aardpen en problemen gehad bij een blikseminslag en jullie hebben geen problemen ondervonden.

Andere antwoorden (2)

De wijsheid is om helemaal geen bliksemafleider te plaatsen - ik zeg dit als bliksemexpert en bij mij zal het nooit inslaan.
Maar daarvoor moet je wel weten wat je doet natuurlijk!
Ten eerste: graaf nooit in de grond, let op mieren- en rattennesten, verdelg ze en rooi alle seringenstruiken en ruwe schorsboomstructuren.
Het punt is dat er, nee geen aardstraal maar giftige bodemgassen als U-226 en U-222 (radonisotoop) uit de grond komt en op luchtvervuiling is de bliksem dól op (2 scripties Univ.Louisiana).
De allerbeste bliksemvanger is nog altijd een spoorbaan of hoogspanningsmast op 300 mtr van je huis - maar de rokende schoorsteen van de cv-kachel van uw buurman is toch óók een ideale aantrekker? Laat het maar zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardpen is helemaal niet bedoelt als bliksemafleider.
Hij moet er voor zorgen dat de huis installatie een punt heeft, dat met voldoende lage weerstand met de aarde is verbonden. Dat aardpunt wordt dan verbonden met de randaarde in stropcontacten. En andere leidingen die geaard moeten zijn.

Als ze de aardpen installeren (in de grond slaan) meten ze wat de aardweerstand is, voldoet die aan een bepaalde weerstands waarde, dan is hij goed.
Maar als de aardweerstand te hoog is, dan moet er een langere metalen staaf in de bodem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men op het gebouw een bliksemafleider heeft dient men deze te aarden met een aardpen, hoe moet men anders de bliksem afleiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, de bliksem afleider heeft ook een aardpen, maar die zit hopenlijk helemaal apart van de aardpen van de huis installatie. Als ze bij elkaar zouden zitten, dan zou de bliksem geheid overslaan op die huis-aarpen, en de apparatuur alsnog doorbranden, als de bliksem in slaat. Ook zonder een bliksem afleider heeft een huis altijd een aardpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ga ik vanuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie een aatal verklaringen
- De grond bij jouw aardpen is toevallig anders dan bij de buren, bijv omdat daar een grote kuil is geweest oid
- Jouw aardpen is in een heel ander jaargetijde geslagen dan die van de buren, bijv met een heel andere grondwaterstand.
- ze hebben anders gemeten wat de weerstand is, of andere waarde geaccepteerd.
(ik heb niet uitgezocht wat de criteria zijn)
De laatste verklaring vind ik het meest waarschijnlijk