Hoe kun je met bakstenen een ronde toren bouwen, bijvoorbeeld bij een molen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
8.7K

Antwoorden (3)

Door de stenen in een cirkel te metselen. De stenen zijn zo klein in vergelijking met de totale omtrek van de toren dat het feit dat ze recht zijn niet opvalt.

Toegevoegd na 1 uur:
Het makkelijkste doe je dit door het midden van de gewenste ronde structuur te nemen, en hier aan een vertikale stang een stuk touw vast te maken. Maak op de afstand waarop je de buitenkant van de muur wilt hebben een klein haakje. Zo kan je elke steen op gelijke afstand van het midden plaatsen. Door het touw over het midden van de steen te laten lopen, kan je de steen perfect evenwijdig leggen aan de radialen van de cirkel. Een klein passtukje gebruik je om de afstand tot de vorige steen aan de buitenkan vast te zetten. Hierdoor komen de stenen op perfecte afstand van elkaar te liggen, en liggen ze allemaal met gelijke hoek ten opzichte van elkaar. Uiteraard worden de voegen hierdoor een heel klein beetje scheef, maar bij de groote van een molen is dit met het blote oor nauwelijks te zien.

Toegevoegd na 1 uur:
oor = oog; Zie bovenste foto. Dat is een terras met een straal van 2 meter, veel kleiner dan een molen. En zelfs hier is het lastig te zien dat de stenen in de buitenste ring iets scheef tov elkaar liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door schuine voegen te maken.de voegen worden naar binnen toe smaller,waardoor er een kromming ontstaat.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
stom van mij.gelukkig heb jij daardoor de goede foto gevonden.ook in dit schuine geval,"alles sal reg koome".
Door bakstenen met de gewenste kromming te maken en daarmee te gaan metselen.