Waar vind ik iemand die stralingsmetingen kan verrichten in mijn huis in Amsterdam?

Ik wil graag nagaan hoeveel electrosmog er in mijn huis aanwezig is door de DECT telefoons en de WIFI's van mijn buren, alsook andere straling afkomstig van zendmasten in de buurt. Wie kan ik daarvoor contacteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje overdreven hoor. Waarom laat je ook niet meteen meten op radioactieve straling? Zelfs een banaan straalt radioactieve straling uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Electrosmog"? Weer zo'n term die dik geld kan opleveren en
vooral van mensen die er bang voor zijn.

Het beste antwoord

Probeer het eens bij een universiteit, een onderzoeksinstituut zoals TNO, of een gespecialiseerd EMC-laboratorium (EMC: elektro-magnetische compatibiliteit).

De "elektrosmog" waar je het over hebt, bestaat uit een combinatie van statische elektrische velden, statische magnetische velden, en elektromagnetische velden. Die laatste, de elektromagnetische velden, hebben frequenties die variëren van enkele mHz (milli-Hertz) tot vele GHz (Giga-Hertz).

Je moet dus drie dingen meten (statisch elektrisch, statisch magnetisch, en elektromagnetisch). Voor die drie dingen zijn drie totaal verschillende soorten apparatuur nodig.

De apparatuur waarmee je de elektromagnetische velden meet, moet in ieder geval het hele bereik van mHz tot GHz aankunnen. De hoogste frequenties binnen dat bereik zijn een miljoen maal een miljoen keer zo snel als de laagste frequenties.

Dit is vergelijkbaar met het meten van de lengte van verschillende voorwerpen, waarbij het kleinste voorwerp dat je wilt kunnen meten ongeveer een millimeter groot is, terwijl het grootste voorwerp een miljoen kilometer groot is.

In dit voorbeeld (van de voorwerpen) snap je meteen dat je niet hetzelfde apparaat kunt gebruiken voor al die voorwerpen. Een voorwerp van een paar millimeter kun je misschien nog met een meetlint meten, maar dat meetlint is totaal ongeschikt voor het meten van een voorwerp van een miljoen kilometer.

Zo is het ook met de frequenties van elektromagnetische straling. Om alle frequenties van mHz tot GHz te kunnen meten, heb je al gauw vier verschillende meetapparaten nodig, misschien wel meer. Vooral de apparatuur voor het meten van de laagste frequenties (milli-Herz) is enorm duur en erg groot en zwaar.

Verder moet je met al die speciale meetapparatuur natuurlijk op verschillende plekken meten, want de velden kunnen op de ene plek heel anders zijn dan op een andere plek.

Ook moet je op verschillende tijdstippen meten: overdag een paar keer, en 's nachts een paar keer. En dan natuurlijk op verschillende dagen in de week.

Daarom denk ik niet dat je veel kans maakt. Als je het al voor elkaar krijgt, ben je zo enkele tienduizenden euro's kwijt.

Iedereen die het voor minder geld doet, of die met één of twee kleine, draagbare apparaatjes aan komt zetten, houdt je ofwel voor de gek, ofwel hij meet slechts een heel klein deeltje van de totale velden, en dat ook nog eens super onnauwkeurig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat het zo duur zou zijn om zulke meetapparatuur te kopen of om de meting te laten uitvoeren? Ik zou de meting willen laten uitvoeren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Beide zijn duur. Meetapparatuur kopen vereist detailkennis - je moet precies weten wat je koopt. Je moet het spul ook kunnen bedienen - reken maar op een jaartje opleiding. Dan weet je wel meteen hoe je moet voorkomen dat die apparatuur zichzelf meet, of dat je met je eigen aanwezigheid de metingen verstoort. En waar laat je het spul? Heb je een kamertje over waar je alles kunt opslaan? Weet je ook hoe je het in goede staat moet houden? Hoe zorg je voor de ijking? Een niet-geijkt apparaat geeft wel een meetwaarde, maar die waarde zegt dan niets. Ik zou het dus niet willen kopen. Trouwens, dan zou ik eerst eens even flink hoog moeten inzetten bij de salarisonderhandelingen met mijn baas. Het enige haalbare alternatief is dat je het spul huurt. Inclusief mensen die weten hoe je het spul opbouwt en bedient, natuurlijk. De benodigde apparatuur is erg groot, zwaar en duur. Die apparatuur moet met een flinke bestelbus, misschien zelfs met klein vrachtwagentje, naar jouw huis worden getransporteerd. Vervolgens moet alles worden opgebouwd en bediend. Alleen gespecialiseerde mensen kunnen dat - en je heb al gauw twee tot drie van die mensen nodig. Wat je dus moet inhuren is uitermate gespecialiseerde apparatuur, een bestelbus of een vrachtwagentje, en twee tot drie dure experts die een week lang meerdere uren per dag (en nacht - nachttarief!) tot je beschikking staan.

Andere antwoorden (2)

Misschien bij de NVS, de ned ver voor straling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een goede, onafhankelijke club. Ze houden zich echter voornamelijk bezig met dat wat we normaal gesproken radioactieve straling noemen: alfastraling, betastraling, gammastraling, röntgenstraling. Met statische velden (elektrisch dan wel magnetisch) houden ze zich niet bezig. Dat is logisch: het valt wel onder de hypothetische "elektrosmog", maar het is geen straling. De gewone elektromagnetische straling (wifi, DECT, magnetron, mobieltje, huishoudelijke apparatuur) wordt wel zijdelings genoemd, maar ook hier houden ze zich niet mee bezig. Dat komt doordat zij zich richten op de zogenoemde stralingshygiëne, dus op de bescherming van de mens tegen gevaarlijke straling. De gewone elektromagnetische straling is volkomen ongevaarlijk, dus bescherming is niet nodig - daarom houdt de NVS zich hier niet mee bezig. Zie http://www.nvs-straling.nl/wat-is-straling .
Cryofiel
12 jaar geleden
(Die min is niet van mij, hoor.)
Ik heb zo'n apparaatje gekocht bij dealextreme voor een prikkie. Dan kan je zelf meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nadeel is dat je geen idee hebt WAT je eigenlijk meet. Je hebt een apparaatje en daar komt een getalletje uit. Je weet niet wat het getalletje zegt of zelfs maar wat het betekent. Leuk speelgoed, meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Electrosmog"? Weer iets waar dik geld aan te verdienen valt dus.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vindingrijkheid met woorden, dat is een kenmerk van mensen die graag angst willen zaaien. "Elektrosmog" is daar een voorbeeld van. Dat woord bestaat overigens al wat langer. Een ander voorbeeld is het gebruik van het woord "straling" op zo'n manier, dat het net lijkt alsof het net zoiets is als de radio-actieve straling van een kernbom.