Waarom blijft de temperatuur van het gloeidraadje van een gloeilamp niet voortdurend verder stijgen: er wordt toch voortdurend warmte geproduceerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.2K

Antwoorden (3)

De hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd in (ongeveer) constant. De hoeveelheid warmte die wordt uitgestraald is echter niet constant.

Als je de lamp net aanzet, is de lamp nog op kamertemperatuur. De netto hoeveelheid warmte die wordt uitgestraald is dan nul. Maar doordat er stroom loopt, wordt er wel warmte geproduceerd.

Aangezien de hoeveelheid geproduceerde warmte groter is dan de hoeveelheid uitgestraalde warmte, zal de temperatuur van de gloeidraad toenemen (en dat is precies de bedoeling).

Naarmate de temperatuur van de gloeidraad toeneemt, wordt er steeds meer warmte uitgestraald (voel maar). Maar de hoeveelheid geproduceerde warmte blijft gelijk. Op een gegeven moment is de hoeveelheid uitgestraalde warmte even groot geworden als de hoeveelheid geproduceerde warmte. Vanaf dat moment zal de temperatuur van de gloeidraad dus niet meer verder stijgen, want er verdwijnt evenveel warmte uit de gloeidraad als er bijkomt. De warmteproductie en het warmteverlies zijn nu in evenwicht.

Cryofiel
10 jaar geleden
Behalve het effect dat Cryofiel beschrijft van het steeds grotere temperatuurverschil en dus warmte afgifte met de omgeving heb je ook nog dat bij stijgende temperatuur de weerstand van de gloeidraad toeneemt. Hierdoor neemt de stroomsterkte een beetje af zodat ook dit meehelpt een evenwicht te bereiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De stroomsterkte neemt niet een béétje af, die neemt heel erg af.
Voor een andere vraag had ik gemeten en berekend dat de stroom bij het inschakelen 12 keer zo groot is als de nominale stroom.
Reddie
10 jaar geleden
De vraag was:
"Hoe kan je piekstroom berekenen van een bepaald apparaat?"
Het antwoord is heel erg simpel: een gloeilamp geeft zijn warmte af aan zijn omgeving. Dat is de hele verklaring.
Wanneer je hem inpakt in isolerend materiaal, zodat hij zijn warmte niet kwijt kan, loopt de temperatuur hoog op en gaat hij onmiddellijk kapot.

De andere twee gegeven antwoorden zijn wel correct maar onnodig complex. Natuurlijk is de weerstand van de gloeidraad variabel, maar dat was niet de vraag. En natuurlijk is de warmte-afgifte afhankelijk van het verschil met de omgevingstemperatuur, maar ook dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat de warmte-afgifte afhankelijk is van het verschil met de omgevingstemperatuur was inderdaad niet de vraag. Maar het is wel de verklaring voor het feit dat de temperatuur in het begin oploopt, maar daarna constant blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een lamp in isolatiemateriaal verpakt zal heus niet onmiddellijk kapot gaan, het effect van de toenemende weerstand zal voor een evenwicht zorgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer het maar uit. De verhoging van de weerstand blijft niet eindeloos doorgaan. De lamp bereikt al gauw een dermate hoge temperatuur dat de gloeidraad verbrandt. Niet binnen twee seconden (önmiddellijk" was inderdaad wat overdreven), maar het duurt minder dan een minuut.
De werktemperatuur van een gloeilamp zit niet zo heel erg ver onder zijn maximum. Twee aanwijzingen hiervoor zijn: (1) je kunt niet iedere lamp gebruiken voor de verlichting van je oven. Dat zijn speciale lampjes, een normale gaat heel snel stuk. En (2) als je een lamp met een dimmer aansluit waardoor hij altijd op de helft van zijn capaciteit brandt (daarvan heb ik er een stel in mijn huis) gaan ze met gemak tien maal zo lang mee.