gebruik je een hoofdletter bij kerst, kerstarrangement, kerstdagen, etc..?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

Bij alle samengestelde woorden, zoals kerstfeest, kerstdagen, kerstcadeautjes, kerstbal, kerstboom, kerststal, kerstgedachte en kerstmaaltijd gebruik je een kleine letter k.

Met een hoofdletter k schrijf je alleen de woorden:
Kerstkind
Kerstman
Kerstmis

Kerstmis schrijf je met een kleine k als je de mis bedoelt die met kerst wordt opgedragen.
Als je het kerstfeest als geheel bedoelt, schrijf je het met een grote k.

Dus: 'Met Kerstmis wordt er altijd een kerstmis opgedragen.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kerst krijgt een hoofdletter als naam van een feest. Afleidingen van Kerst niet, zoals kerstfeest, kerstbal etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De officiële naam van Kerst was Kerstmis. Daarom zou je Kerst dan met een kleine letter schrijven. Ik ben echter van mening dat het woord Kerstmis is verouderd en dat de officiële naam Kerst is en niet langer Kerstmis. Velen zijn dat met mij eens, zo ook het Witte Boekje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De officiële spelling staat in het Groene boekje; het Witte boekje is niet officieel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij bent van mening.... ik beb van mening dat je "sturen" voortaan met een "z" schrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er maar genoeg mensen deze mening zijn toegedaan, wordt het vanzelf de officiële spelling. Het valt mij op dat jullie geen mening lijken hebben over deze kwestie. Is het zou moeilijk om buiten de gebaande paden te denken? Gelukkig dat in de oorlog niet iedereen deed wat de overheid bepaalde.