waarom is er rasicme?

waarom is het zo dat mensen eigenlijk racist kunnen zijn. terwijl we eigenlijk allemaal mensen zijn. is het iets psychologisch of ligt het aan de menselijke voorkeuren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Racisme is het waanidee dat de varieteiten in de mensen
op zich zoude leiden tot betere of mindere soorten mensen.
Dat is onzin (gebleken).
Bij mensen heb je geen rassen, ze zijn volledig biologisch compatibel, vandaar dat ik spreek over varieteiten het is EEN soort van wezens man of vrouw in de kleuren geel , zwart en wit en alles wat daar tussen in zit.
Ik heb al eens vaker gemeld dat kruisingen tussen de varieteiten vaak hele gezonde en getalenteerde mensen opleveren, wat je in de muziek en de modellenwereld bijvoorbeeld ook tegenkomt.
Dat heeft te maken met het gegeven dat hoe verder de genen uit elkaar liggen , hoe sterker het genetisch pakket wordt, het tegenovergestelde van inteelt.
Racisme beschouw ik dan ook als een waangedachte waarvan we zo snel mogelijk afscheid zouden moeten nemen.
Wat wel sterk verschillend is , dat is de culturele achtergrond.
Mensen die hun cultuur, maar vooral ideologie sterk veridealiseren.
Daarvan zie je dagelijks de gevolgen.
Ook met 6 miljard mensen kunnen we het op deze aardbol heel prettig met elkaar hebben , zolang we met respect met elkaars leven cultuur en religie omgaan, waarbij de cultuur en religie van onmenselijke uitwassen ontdaan moet worden, zoals steniging, wrede straffen en idiote jacht op mensen die niet kaarsrecht kunnen sturen, ook als ze niet bellen of met iets bezig zijn tijdens het rijden.
Mensen worden vaak door onredelijk beleid zelf ook onredelijk(er), vandaar dat in fundamentalistische groepen zo veel haat en terrorisme voor komt, binnen de groep wordt geoefend wat buiten de groep gepraktiseerd moet worden.
Het probleem zit hem dus niet in de nature ( "ras ") maar in de nurture (opvoeding) en culture (groepseigenschappen) Je bevecht de daaruit voortvloeiende problematiek niet door stigmatiseren en provocatie, maar door integratie en WEDERZIJDS begripsvorming, waarbij criminaliteit gewoon streng maar rechtvaardig aangepakt moet worden.Een overheid die zelf geen rechte lijn kan volgen moet daarom niet de helft van zijn dienders inzetten om te kijken of de burgers dat zelf wel kunnen. Als volk moeten we nu bewijzen , iet te kunnen wat onze bestuurders niet machtig zijn.
Sorry, deze mening moest er even uit, ik vind het een soort machtsmisbruik om " racisme" te bedrijven, wie geen perfect evenwichtsgevoel heeft, wordt er uit gepikt.
De ingezette dienders kunnen niet hun nuttige bezigheden uitvoeren, waar leiding (profetie) ontbreekt verwildert het volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Omdat mensen angst hebben voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat hun gedrag en gewoontes andere niet aanstaan, oorsprong zal er weinig mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is geen racisme.
Eigen onzekerheid om er niet bij te horen afreageren op de ander.
13 jaar geleden
mensen zijn groepsdieren. Men wil graag bij een groep met gelijk gezinden horen. Dit geeft zekerheid. Groepen zijn op verschillende manier te vormen. Onder andere op grond van afkomst. Het is dan natuurlijk fijn, als je je eigen groep als beste ziet en andere groepen als minder. Kun je ook fijn kritisch naar andere groepen kijken. Dat is het begin van racisme.
13 jaar geleden
Omdat de mens graag de sterkste wil zijn en afgeeft op de zwakkeren. In een samenleving is een groep die in de minderheid is deze zwakkere.
De mens kleineert deze minderheid om zichzelf beter te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Xenofobie, angst voor vreemden, en daarmee dan ook racisme, heeft een evolutionaire aanleg. Vreemde groeperingen hebben geen genetische verwantschap met je. Het loont dan, genetisch gezien, niet om moeite te doen voor mensen buiten de eigen groep. Dit is verspilde energie die anders aangewend zou kunnen worden om de eigen groep te versterken. Racisme e.d. is dus eigenlijk het doortrekken van deze dierlijke tendens...

Het mooie der mensheid is dat we de geestelijke vermogen hebben om onze dierlijke fundament te ontstijgen (heel soms). We kunnen onrecht bestrijden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term racisme wordt in meerdere betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich per definitie superieur achten aan leden van een ander ras.

Het blanke ras werd biologisch als de hoogste evolutionaire vorm van de mens aangemerkt. Daaronder kwamen de Arabieren, Japanners en Chinezen, die weliswaar een rijke traditie hadden, maar in technische vooruitgang door de blanken voorbij waren gestreefd. Op de laagste treden bevonden zich Indianen en zwarten, die als een tussenvorm tussen mens en aap werden beschouwd.

In een bepaalde tijd kregen blanken de gelegenheid om de wereld te veroveren. Die waren veel en veel agressiever dan de volken die zij onderdrukten. Dan is dat superioriteitsgevoel snel ontstaan.

De moderne wetenschappelijke ontdekkingen laten inmiddels zien dat de verschillen tussen de zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan veel verschillen binnen deze groepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt het nog uit de tijd van de slavernij. Toen werd er al zeer minachtend op andersgekleurden neergekeken. De derde wereld, waar zij vandaan kwamen hadden een behoorlijke ontwikkelingsachterstand t.o.v. onze westerse wereld.
13 jaar geleden
Hier word alles uitgelegd over racisme.
http://www.scholieren.com/werkstukken/17476
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je tegenwoordig wat zegt en het bevalt iemand niet dan ben je ,volgens hun, een racist .
je mening mag dus niet vrij gezegd worden .
tegenwoordig verschuilt men zich achter de term discriminatie en gaat men voorbij aan de definitie van het woord.
racisme is er door het geloof.om het even welke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit soort mensen,vaak geen enkele ervaring heeft met mensen uit een andere cultuur of bevolkingsgroep.
Alles buiten het eigen ik,is anders en wordt niet gerespecteerd.
Ik zou het niet kunnen,maar sommige wel.
Voor mij is iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
accepteren- respecteren- van ieders zijn, doen of laten
Dat is in elke cultuur/land anders.
In hoeverre je je daar in kunt vinden , psychologies of met je menselijke voorkeuren hangt helemaal van jezelf af.

Ben je het ergens niet mee eens, schijn je dus het stempel racist op je voorhoofd te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigen tuintje beschermen, dus vn angst voor aantasting wat van wie/wat je bent, wat je hebt opgebouwd, je geloof, je cultuur. En niet te vergeten MACHT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem van de mens is dat elk mens zichzelf vaak beter voelt of vind dan een ander.
En daarom de minpunten van anderen graag naar boven haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat leeft zet zich af van dat of die gene die niet als gelijke wordt beschouwt. That's it... Simpel maar waar. Of het nou gaat om verschillende plant soorten, dieren of bacteriën. Het is de natuur, triest maar waar. Jammer dat het ons als mens niet lukt om deze "natuur" niet te overwinnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er altijd mensen zijn die denken dat ze beter zijn dan 'andere' mensen. het komt ook omdat vroeger de getinte mensen werden gebruikt als slaven daarom voelen de blanken zich beter en daardoor word er weer racisme gecreëerd