Krachtige vrouwen in de geschiedenis en heden?

Welke vrouwen zijn invloedrijk of machtig (geweest) en wat hebben ze bereikt?

Ik doel met name op vrouwen die vanuit hun vrouwelijke kracht iets positiefs hebben bijgedragen aan de wereld of hun omgeving. Geen vrouwen die mannen nadoen!! Bijvoorbeeld Oprah Winfrey.

Ik zou graag voorbeelden hierover willen hebben, eventueel met foto's of bijzondere plaatjes.

P.S. Geen missverkiezingen of modellen!!!

Toegevoegd na 13 minuten:
Waar het mij om gaat is, dat het vrouwen zijn, die vanuit het 'niets' iets bijzonders hebben bereikt. Met name door hun vrouwelijkheid. Ze hebben het dus anders gedaan dan mannen, waardoor ze succesvol zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Kenau Simonsdochter Hasselaer (1526-1588/1589) was een scheepsbouwer en houthandelaar die vooral bekend is geworden door haar felle verzet bij de verdediging van Haarlem tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Een echte Kenau....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (38)

Moeder Theresa.

Toegevoegd na 37 minuten:
de laatste voor vandaag: Emma Goldman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik majoor Bosshardt dan ook niet noemen :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou vooruit: Eva, Maria Magdalena, Brigitte Bardot, Droppie Soepkip (één van onze katten), Valentina Tereshkova, Nicoline Sauerbreij, Loenie, Dolle Mina's, Evita Peron.....
Jeanne d'arc

Toegevoegd na 1 minuut:
Cleopatra

Toegevoegd na 2 minuten:
Aletta Jacobs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aletta Jacobs
De allereerste vrouw die succesvol een studie aan de universiteit afronde.
En de vrouw die streed voor vrouwenkiesrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aletta Jacobs(geb 1854), de eerste vrouw op de universiteit in Nederland en de eerste vrouwelijke arts en feministe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook eerder dan mij, plusje.
Mijn top 3 !

Mijn moeder,
Cleopatra,
Jeanne D'arc.

Overigens kijk eens in deze link :
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd je moeder!
Aletta Jacobs!

" In 1870 was ze de eerste Nederlandse vrouw die als toehoorster werd toegelaten aan een hbs "
[bron: Wikipedia]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijlen prinses diana

Toegevoegd na 5 minuten:
Inzet voor goede doelen
Aan het eind van de jaren tachtig kreeg ze steeds meer bekendheid door haar steun voor goede doelen. Ze heeft veel betekend in campagnes tegen het gebruik van landmijnen en in het verminderen van het stigma rondom Aids. In 1995 ontving ze de Humanitarian of the Year award.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel loenie maar ze was toch eerst maar een kleuteronderwijzeres totaal onbekend maar wel uitgegroeid tot een van de bekendste vrouwen ter wereld met heel veel goede doelen op haar naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mijn ook..
Marie Curie (1867-1934 ) die ondanks veel tegenslagen studeerde en Natuur-en Scheikundige werd. Ze heeft 2 Nobelprijzen ontvangen. Deze digibeet kan geen plaatjes plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De suffragettes en blauwkousen uit het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw,hebben veel voor het ontwikkelen van vrouwenrechten betekend! Weet helaas even geen namen,maar ik zou ze kunnen googlen en dan namen vinden als Alice Paul en Lucy Burns,maar dat zal weinig mensen iets zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angela Merkel
Ze is de eerste vrouwelijke Bondskanselier van Duitsland en daarmee een van de machtigste vrouwen van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mata Hari; Virginia Woolf; Toni Morrison; Doris Lessing; Agatha Christie; Cleopatra; Eva Peron; Amelia Earhart;
Hildegard von Bingen; Rosa von Luxemburg; Nefertiti;
Golda Meir; Frida Kahlo; Queen Elizabeth 1&2; Queen Victoria; Sappho; Pocahontas; Joke Smit...

Enzovoorts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kunst: Frida Kahlo, foto 1

In zaken: Annermarie van Gaal, foto 2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze naast zakenvrouw ook altijd vrouwelijk is geweest. In zaken is het moeilijk voor een vrouw om zo ver te komen zonder je vrouwelijkheid te verliezen.
En ze zet haar diensten onbaatzuchtig in om mensen in de financiele penarie te helpen (op tv)
Annswers
13 jaar geleden
+ voor Annemarie & voor Momo , is echt een voorbeeld voor mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loenie, ik vind haar wel echt een vrouwelijke vrouw.
Heb je haar wel eens met de benen over elkaar met altijd hele prachtige laarzen aan, zien zitten.
Maar ik weet niet of dat genoeg is.
Judith bv.
Hannie Schaft.
ERica Jong
Anja Meulenbelt, schrijfster van grote betekenis geweest voor de emancipatie van vrouwen in Nederland.

Margaret Thatcher.

Elizabeth II
Catharina de Grote
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Madonna. Met niets begonnen en op eigen kracht uitgegroeid tot een wereldster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit het boek Sonny Boy gelezen van Annejet van der Zijl en ik vind de moeder van Sonny boy, Rika van der Lans een krachtige vrouw.
Zij had een relatie met de Surinaamse jongen Waldemar Nods, na een ongelukkig huwelijk.
Let wel dat het een totaal andere tijd was, begin 20e eeuw.
Ik vind het zo dapper dat zij bepaalde beslissingen heeft durven nemen die totaal niet in haar tijd pastten.
Verder heeft zij veel onderduikers geholpen in de oorlog.
Ik was erg onder de indruk van het verhaal, wat Annejet van der Zijl over haar geschreven heeft.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nou dat draait weer lang rond. Mijn afbeelding bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest in aanmerking komt Belle van Zuylen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een toevoeging aan voorgaande antwoorden,
uit het heden;

Sonja Barends: heeft veel taboes verbroken op tv

Clairy Polak: maakt politieke interviews menselijk

Frederique Huydts: hoe zij in het leven stond tijdens haar ziekte en de kracht van haar werk, dit is meer persoonlijk voor mij.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Martha Christina Tiuahahu.

Ten tijde van de nederlandse bezetting van Indonesië (V.O.C.- tijd), leidde zij, als 17-jarig meisje, een opstand tegen de nederlandse bezetters.
Ze heeft 2 standbeelden gekregen: op het eiland Nusa Laut en op Ambon.
Ik denk niet dat ze vanuit haar vrouwelijkheid heeft gevochten maar eerder vanuit overtuiging en vechtlust als reactie op onrechtvaardigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anne Frank...

...was een uit Duitsland afkomstig Joods meisje dat bekend is geworden door het dagboek dat ze schreef tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen ze was ondergedoken in Amsterdam.
In 1963 richtten Otto Frank en zijn tweede vrouw Elfriede Geiringer-Markovits het Anne Frank Fonds op gevestigd te Bazel in Zwitserland. Het fonds ondersteunt wereldwijd projecten om onder meer jongeren voor te lichten over racisme.

En als tweede, vanzelfsprekend, MIJN MOEDER, die heeft vanuit het niets iets bereikt. Namelijk dat ze een prachtige zoon op de wereld heeft gezet ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Loenie;

Eentje van vroeger; Kenau Simonsdochter Hasselaer, een vrouw die in een mannentijd de wapens onam.
Eentje van vandaag; Hillary Clinton, een vrouw die ondanks haar rol als 'vrouw van' haar eigen plek wist te veroveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kolonel Bosshardt

Nina Brink

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet te onderschatten: Achter het succes van veel succesvolle mannen, schuilt vaak een vrouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger in Hoofddorp gewoond. In de wijk Pax. Aan de paxlaan zijn allemaal straten vernoemd naar vrouwen die wat voor de mensheid of, in veel gevallen maar niet allemaal, voor het feminisme hebben betekent: Jane Addams, Berta von (of van) Sodner, enz. Kijk even op google maps.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olympe de Gouges.

Zij werd onthoofd , 2 weken na Marie Antoinette in 1793.

Na haar dood wordt Olympe de Gouges omschreven door
vrouwenhatende historici als;
een hysterica die de deugden van haar sekse vergeten was.
Haar grootste 'fout' is volgens hen; dat ze gevochten heeft voor diverse belangrijke aangelegenheden zoals de bevrijding van de slaven, de bouw van kraamklinieken, het stemrecht voor de vrouwen, de wettelijke scheiding, de rechten van wezen en alleenstaande moeders en nog zovele andere sociale ongerechtigheden terwijl ze 'maar een vrouw'is.
Veel van haar vernieuwingen zullen in de twintigste eeuw
verwezenlijkt worden, maar zij heeft het toen aangedurfd
in die tijd al voor de vrouw op te komen. Zij was een vurig activiste tijdens de Franse revolutie.

Ik weet niet hoe ik een plaatje moet uploaden, dus helaas, je zult dus bij mijn bron moeten klikken.
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ik dacht wel dat je zoiets zocht;)
Kijk eens op de site; http://www.gendergeschiedenis.nl/nl/weken/2007/week41.html.
Magdalena Moons heeft zelfs de stad Leiden gered door de op haar verliefde bezetter tijdens een etentje te trouwen als hij de inname zou uitstellen. Doordat hij hieraan gehoor gaf, kon de bezetter verdreven worden. Als dat geen 'vrouwelijke' inzet was!
inna en katty perry

Toegevoegd na 1 dag:
michael jackson is nog wel de coolste vrouw ooit je kan niet zeggen dat het aan de stem ligt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zijn inna en katty perry? (ik heb trouwens geen min gegeven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inna en katty perry zijn voor nu best bekende zangeressen misschien ook wel voor de jeugd en ze zeggen dat micheal jackson half man half vrouw was en wat boeit mij die minnen
Alida Margaretha Bosshardt
( ofwel:) Majoor Bosshardt

zij was een Nederlands officier van het Leger des Heils. Voor velen was zij het gezicht van dit kerkgenootschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sojourner Truth - Streed voor èn het vrouwenkiesrecht èn voor de rechten van vrijgelaten slaven. Daarnaast probeerde ze ook politiek actief te zijn, was voor hervormingen in de politiek en tegen de doodstraf.
'T moet een pracht mens zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neelie Kroes vind ik ook een Krachtig persoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neelie Smit Kroes heeft haar stempel op Europa gedrukt en microft klein gekregen, noem ik krachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het een prachtige vraag en heel veel mooie antwoorden, ik kan Marilyn French nog toevoegen, met het boek "Ruimte voor vrouwen"heeft ze zo'n 30 jaar geleden bij veel vrouwen de ogen geopend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Esther,

zij bewees dat gelijkwaardigheid tussen man en vrouw vooral in verschillend zijn zit. en dat vrouw en man dus ook niet gelijk zijn, maar elkaar even hard nodig hebben en daarin dus gelijkwaardig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esther_(boek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maria, de moeder van Jezus. (geen levensechte afbeelding aanwezig op internet).

Florence Nightingale. Wordt beschouwd als de grondlegster van de moderne geneeskunde.
13 jaar geleden
Ik vind Ayaan Hirsi Ali persoonlijk héél sterk en krachtig! Geweldige vrouw dit niet bang is om dingen te zeggen die door veel mensen niet gewaardeerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maria Theresia

Katherina de Grote

Hatshepsut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen Oprah Winfrey?? Als er toch een krachtige vrouw is die bepalend is geweest voor de positie van de vrouw (in dit geval in de de VS) dan is zij er toch wel 1 die wel genoemd mag worden! Even los van of je ervan houdt, het is een zeer bijzondere en sterke vrouw die voor heel veel vrouwen over de hele wereld erg veel betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rosa Parks. Weigerde in 1955, als zwarte vrouw, haar plaats in de bus af te staan aan een blanke. Ze werd gearresteerd. Dit heeft uiteindelijk grote gevolgen gehad voor de rechten van de african americans in de VS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yvonne van Gennip

3 keer goud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eva (voor de mensen die in de bijbel geloven)

Operah (in de zin van letelijke macht)