Welke groepen waren er volgens Plato in de samenleving?

Ik las hierover in een boek en er stond ook wat over Plato in maar ik kon niet helemaal uit de tekst opmaken welke groepen hij in de samenleving zag, hopelijk kunnen jullie helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De categorieën waarin Plato de mensen indeelde zijn: noèsis, dianoia, pistis. Noèsis betreft de filosofen, volgens Plato de mensen die geschikt zijn om te leiden, te regeren. Zij gaan uit van 'de rede'. Denkers en praters dus.
De dianoia zijn wat wij nu de Bèta's noemen, vanuit moed en kennis, strategisch handelend.
Dan zijn er nog de pistis. Deze mensen handelen vanuit geloof en/of hartstocht.

Al deze categorieën worden door Plato weer uitgesplitst in subcategorieën, zoals positief en negatief denkenden, werkelijkheid en illusie, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leve het feit dat ik hierover leer :)!

Plato gebruikt allegorieën inzake ‘de Grot van Plato’. Een allegorie is een bepaalde methodiek in de filosofie en is een uitgewerkte vergelijking waarin datgene waarnaar de vergelijking verwijst, versluiert aanwezig is.
Allegorieën in deze tekst zijn de schaduwen, geketenden en de slaaf die zich bevrijdt. Schaduwen weerspiegelen onze werkelijkheid, de fenomenale werkelijkheid - dit is echter geen groep van de samenleving. De slaaf en de geketenden daarentegen wel. De slaven ziet hij als ons, de gewone mens - wij dus. Hij is on-weetig, desondanks zegt hij het tegenovergestelde. De slaaf die zich bevrijdt daarentegen is de filosoof, voor Plato was dit hoofdzakelijk Socrates (zijn meester).

Plato nam heel wat ideeën over van Socrates over en ontwikkelde deze verder uit; dus ik neem ook aan dat Plato wist van het bestaan van Sofisten (= schijnfilosofen).

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben :)